Partnerzy serwisu:
Biznes

Polregio zawiadamia Prokuraturę i CBA. W tle lubuski oddział spółki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Autor:

Polregio

Data publikacji:
23-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Polregio

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Polregio zawiadamia Prokuraturę i CBA. W tle lubuski oddział spółki
fot. Hugh Llewelyn, CC BY-SA 2.0, commons.wikimedia.org
Rażące błędy proceduralne i zarządcze, niewystarczające kwalifikacje pracowników punktu utrzymania taboru, opóźnienia napraw i przeglądów, a także zbyt niska jakość tych, które się odbyły – to główne ustalenia audytu zleconego przez nowy Zarząd POLREGIO. Ich skutkiem jest zawiadomienie do Prokuratury i powiadomienie Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Przewoźnik zapowiada kolejną kontrolę.

– Prześwietliliśmy całą ścieżkę decyzyjną, całość procesu związanego z utrzymaniem taboru, jego naprawami i dysponowaniem nim. Skala nieprawidłowości jest porażająca. Mowa tutaj wprost o działaniu na szkodę spółki i nie może być na to przyzwolenia. Przeszliśmy do skrupulatnego rozliczania przeszłości i wyciągamy daleko idące konsekwencje. Potrzebne jest jednak również zdefiniowanie możliwego modelu dalszego funkcjonowania spółki w Lubuskiem. Prace i w tym zakresie już trwają – mówi prezes Zarządu POLREGIO Krzysztof Pietrzykowski.

O problemach przewoźnika pisaliśmy obszernie w wielu tekstach. Ostatnio np. tutaj.

POLREGIO zawiadamia służby

Audyt w Lubuskim Zakładzie POLREGIO ruszył we wrześniu 2024 r. Obejmował lata 2020-2024. Jak ustalili audytorzy, przez lata dochodziło do niewłaściwego wykorzystywania majątku spółki skutkującego utratą przez nią przychodów.

Nieprawidłowości dotyczą m.in. prowadzenia ewidencji udostępniania podmiotom zewnętrznym zakładowej infrastruktury, wykorzystywanej do realizacji napraw i przeglądów. To na jej podstawie wyliczane są faktury z kwotami należnymi POLREGIO. Braki w ewidencji skutkują każdorazowo stratami dla spółki. Co więcej, nadzór kierownictwa zakładu, a pośrednio również ówczesnych władz spółki, nad procesem udostępniania infrastruktury, jego ewidencjonowaniem i rozliczaniem, uznano za dalece niewystarczający. Tylko w rezultacie audytu Zakład wystawił dotychczas 8 brakujących faktur za lata 2023–2024 na łączną kwotę blisko 0,5 mln zł netto. Przewoźnik przeprowadzi szczegółową weryfikację pozostałych należności, również za wcześniejsze lata. Osobną kwestię stanowi stwierdzony przypadek przekroczenia uprawnień – w zakresie posiadanych kompetencji finansowych – podczas zawierania umów przez kierownictwo Zakładu.

Ustalenia były na tyle poważne, że przewoźnik skierował zawiadomienie do Prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa. Mowa w nim o działaniu na szkodę spółki. Audyt wykazał też zasadność powiadomienia Centralnego Biura Antykorupcyjnego. W wystąpieniu skierowanym do CBA POLREGIO wskazało na okoliczności wymagające zbadania z wykorzystaniem narzędzi i uprawnień posiadanych przez tę służbę.

Lata zaniedbań i błędnych decyzji

Błędy finansowe i zarządcze nie były jedynymi, na jakie natrafili audytorzy. Uchybienia pojawiały się również w zakresie utrzymania i napraw taboru. Występowały okresy, gdy sprawnych było średnio jedynie 45% pojazdów, co oznaczało ponadnormatywne wykorzystanie taboru pozostającego w użyciu. To z kolei skutkowało podwyższoną awaryjnością pojazdów i ich częstszymi wyłączeniami.

Brak sprawnego taboru wynikał również z nieefektywnej organizacji pracy w Punkcie Utrzymania Taboru „Rzepin” oraz niewystarczającego nadzoru nad pracami utrzymaniowo-naprawczymi. Choć liczba pracowników Zakładu w Zielonej Górze zatrudnionych w obszarze utrzymania i napraw była niemal zgodna z zapotrzebowaniem deklarowanym przez Zakład, to posiadane przez nich kwalifikacje, uprawnienia oraz przyporządkowanie nie zapewniały należytej jakości i efektywności napraw oraz utrzymania.

Zakład nie przekazywał w terminie pojazdów na przeglądy P3, a jakość tych, które zostały przeprowadzone, jak też realizowanych przez firmy zewnętrzne napraw P4 i odbiorów technicznych, nie była zadowalająca. W krótkim czasie po wykonaniu P3 i P4, konieczne było skierowanie pojazdów do kolejnych napraw. Skrajnym stwierdzonym przypadkiem było m.in. dokonanie odbioru niesprawnego pojazdu. Lubuski Zakład POLREGIO, który dysponuje tylko jednym punktem utrzymania taboru wyposażonym w tor z podnośnikami kolejowymi (PUT „Rzepin”), udostępniał podmiotom trzecim infrastrukturę kluczową dla realizacji przeglądów i napraw pojazdów Zakładu, co ograniczało własne możliwości utrzymaniowo-naprawcze.

Zarząd POLREGIO, niezależnie od poleconych działań naprawczych, planuje dalszą kontrolę w zielonogórskim Zakładzie. Ma ona ruszyć w pierwszym kwartale 2025 r. Przewoźnik podjął też decyzję o zmianach kadrowych w kierownictwie Zakładu.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polregio unieważnia przetarg na 4 używane EZT

Tabor i technika

Polregio unieważnia przetarg na 4 używane EZT

Roman Czubiński 18 grudnia 2024

Polregio o Lubuskiem: Potrzebujemy więcej czasu

Pasażer

Polregio o Lubuskiem: Potrzebujemy więcej czasu

Roman Czubiński 17 grudnia 2024

PGE Energetyka Kolejowa zapewni dostawy energii trakcyjnej dla Polregio

Infrastruktura

Sprawdzamy, co dalej z piętrowym taborem w Polregio

Tabor i technika

Jakie nowości w rozkładzie jazdy Polregio?

Pasażer

Jakie nowości w rozkładzie jazdy Polregio?

Roman Czubiński 06 grudnia 2024

Zobacz również:

Polregio unieważnia przetarg na 4 używane EZT

Tabor i technika

Polregio unieważnia przetarg na 4 używane EZT

Roman Czubiński 18 grudnia 2024

Polregio o Lubuskiem: Potrzebujemy więcej czasu

Pasażer

Polregio o Lubuskiem: Potrzebujemy więcej czasu

Roman Czubiński 17 grudnia 2024

PGE Energetyka Kolejowa zapewni dostawy energii trakcyjnej dla Polregio

Infrastruktura

Sprawdzamy, co dalej z piętrowym taborem w Polregio

Tabor i technika

Jakie nowości w rozkładzie jazdy Polregio?

Pasażer

Jakie nowości w rozkładzie jazdy Polregio?

Roman Czubiński 06 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5