Województwo dolnośląskie i Polregio podpisały 10-letnią umowę na wykonanie przewozów kolejowych w regionie na kwotę 309 mln zł. Strony uzgodniły 10-proc. wzrost liczby połączeń i stąd w przyszłym roku praca eksploatacyjna wyniesie ponad 3,5 mln km, a w rozkładzie pojawią się dodatkowe połączenia do Wołowa, Opola i Poznania.
Jak podał przewoźnik, w ramach umowy Polregio będzie realizować przewozy do 14 grudnia 2030 r., przy czym corocznie będzie następowało rozliczenie z wykonania przewozów za poprzedni rok oraz uzgodnienie szczegółowego rozkładu jazdy na kolejny roczny okres. – Dolny Śląsk jest wyjątkowym miejscem, które dysponuje gęstą siatką linii kolejowych. Cieszę się, że pomimo inwestycji we własną spółkę przewozową Urząd Marszałkowski utrzymuje wysoki poziom współpracy z Polregio. Dzięki temu możemy rozwijać siatkę połączeń, zarówno w przewozach aglomeracyjnych jak i międzyregionalnych – mówi prezes Polregio Artur Martyniuk cytowany w komunikacie
– W ostatnich latach obserwujemy wyraźny wzrost zainteresowania regionalnym transportem kolejowym. Odpowiadając na potrzeby mieszkańców regionu rozwijamy naszą ofertę przejmując kolejne linie, kupując nowoczesny tabor, ale także zawierając umowy z przewoźnikami. Dzisiejsza umowa z Polregio to efekt naszej współpracy w tym zakresie – mówi Cezary Przybylski, marszałek Województwa Dolnośląskiego. – Chcemy, aby kolej była najbardziej dostępna dla mieszkańców naszego województwa. Cały czas inwestujemy w rozwój sieci połączeń kolejowych w regionie, a podpisanie tej umowy to kontynuacja naszych działań – dodaje Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa.
Oprócz dodatkowych osiemnastu par pociągów m. in. na liniach do Wołowa, Opola i Poznania, pasażerowie pozytywnie odczują zmiany wynikające z modernizacji tras. Na przykład na zmodernizowanej linii Wrocław - Poznań pociągi Polregio, które zatrzymują się na wszystkich przystankach będą jeździły nawet o kilkadziesiąt minut krócej. Natomiast na linii Wrocław – Ścinawa – Głogów – Zielona Góra już od kwietnia przyszłego roku będzie jeździł wyłącznie tabor zmodernizowany wyposażony w klimatyzację i udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Przewoźnik zabiegał o ustalenie jak najbardziej regularnych odstępów czasowych, aby w godzinach szczytu obowiązywał cykl półgodzinny, a poza szczytem godzinny – czytamy
Przewozy objęte Umową będą realizowane na niżej wymienionych liniach komunikacyjnych:
- Wrocław – Oleśnica – (Ostrów Wielkopolski),
- Wrocław – Jelcz Laskowice – (Opole),
- Wrocław – Wołów – Ścinawa – Głogów – (Zielona Góra),
- Wrocław – Strzelin – Ziębice – Kłodzko – Bystrzyca Kłodzka – Międzylesie,
- Wrocław – Żmigród – (Rawicz – Leszno – Poznań),
- Wrocław – Oleśnica – Bierutów – (Namysłów – Kluczbork),
- Wrocław – Oława – (Brzeg – Opole/Nysa),
- Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra – Szklarska Poręba,
- (Görlitz) – Zgorzelec – Węgliniec – (Żary – Żagań/Zielona Góra),
- (Zielona Góra) – Głogów – (Wschowa – Leszno),
- (Nysa) – Kamieniec Ząbkowicki – Kłodzko.
W miejscu dotychczasowych pociągów do Łodzi Kaliskiej zostały uruchomione pociągi z Wrocławia do Ostrowa Wielkopolskiego i z powrotem. Jednocześnie zamiast dwóch par pociągów do Międzylesia, Polregio uruchomi nowe pociągi do Ścinawy, Głogowa, Ziębic, Strzelina, Poznania, Brzegu i Jelcza-Laskowic.
Umowa z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego jest jedenastą wieloletnią umową zawartą przez Polregio w tym roku. Wcześniej przewoźnik podpisał kontrakty z Województwem Małopolskim, Łódzkim, Warmińsko-Mazurskim, Zachodniopomorskim, Podkarpackim, Lubelskim, Lubuskim, Opolskim, Świętokrzyskim a w 2019 roku – z Województwem Śląskim. W celu zapewnienia kontynuacji przewozów, samorządy powinny podpisać umowy PSC (ang. Public Service Contract) najpóźniej do 12 grudnia 2020 roku – przypomina Polregio.