Polregio od 13 grudnia będzie nadal jeździć w województwie kujawsko-pomorskim. Niestety, na skutek znacznych cięć w zamówieniu dokonanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego nowa, zaledwie roczna umowa na wykonanie przewozów kolejowych w regionie na kwotę 52,2 mln zł, wystarczy do obsługi zaledwie nieco ponad 2,2 mln pockm, o 1,3 mln pockm mniej niż w latach ubiegłych.
Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Polregio podpisali 12 grudnia nową, roczną umowę na wykonanie przewozów kolejowych w regionie o wartości 52,2 mln zł. Zacznie ona obowiązywać od 13 grudnia 2020 r., a pociągi Polregio w jej ramach pokonają do 11 grudnia 2021 r. łącznie 2 261 035 kilometrów, czyli o 1,3 mln mniej niż w latach ubiegłych. Województwo kujawsko-pomorskie jest jedynym w Polsce, które zdecydowało się na tak radykalne ograniczenie liczby połączeń w nowym rozkładzie jazdy 2020/2021.
Decyzja Zarządu Województwa oznacza zlikwidowanie kilkudziesięciu połączeń w województwie kujawsko-pomorskim. Całkowicie zrezygnowano z ruchu na linii Włocławek – Kutno oraz z pociągów (uruchamianych przez Kujawsko-Pomorski Zakład Polregio) na trasie Laskowice Pomorskie – Smętowo. Zelektryfikowana linia Bydgoszcz – Laskowice Pomorskie w całości została od 13.12.2020 przekazana do obsługi innemu przewoźnikowi pod trakcję spalinową, ale będą na niej kursowały także 4 pary pociągów Gdynia – Bydgoszcz finansowane ze źródeł województwa pomorskiego.
– Do ostatniej chwili liczyliśmy, że marszałek województwa kujawsko-pomorskiego opamięta się i nie narazi mieszkańców na wykluczenie komunikacyjne, odcinając ich od dojazdu do pracy, szpitala czy specjalistycznej przychodni w większym mieście, a w niedalekiej perspektywie również uczelni, szkoły czy rodziny. Niestety, stało się inaczej. 14 innych marszałków nie miało wątpliwości i postawiło na kolej. Z większością podpisaliśmy nawet 10-letnie umowy na realizację przewozów kolejowych, co pozwala planować modernizację i zakup taboru, zwiększenie liczby połączeń czy otwarcie nowych tras. W tym kontekście jako przewoźnik jesteśmy głęboko rozczarowani postawą marszałka. Liczymy, że nie skaże mieszkańców województwa kujawsko-pomorskie na trwałe wykluczenie komunikacyjne, a ta umowa jest wstępem do wieloletniej w 2021 r., kiedy to Marszałek przywróci pełną pracą przewozową – mówi Artur Martyniuk, prezes Polregio.
– Decyzja marszałka oznacza ostre cięcie połączeń kolejowych. Zaoferowana po bardzo długich negocjacjach kwota pokrywa koszty do obsługi jedynie 2,2 mln pockm, chociaż Marszałek jeszcze w kwietniu zamówił rozkład na dotychczasowym poziomie, czyli ok. 3,5 mln pockm. Misją Polregio jest zapewnienie dostępu do bezpiecznego i niedrogiego transportu wszystkim mieszkańcom Polski, a nie tylko tym mieszkającym w dobrze skomunikowanych miejscach. Jako przewoźnik skutecznie walczymy ze zjawiskiem wykluczenia transportowego, które według szacunków dotyka 14 mln Polaków. To jednak nierówna walka i możemy w niej zajść tak daleko, na ile pozwolą nam samorządy, bo do kolejowych przewozów regionalnych trzeba z definicji dopłacać i tak jest w całej Europie, a nie tylko Polsce. Dla mieszkańców wielu miasteczek czy wsi pociąg to często jedyna szansa na naukę czy podjęcie zatrudnienia, a możliwość pracy zwłaszcza teraz, w czasie pandemii, ma przecież kluczowe znaczenie. Nadal chcemy jak najwięcej i jak najczęściej jeździć, ale Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego skutecznie nam to uniemożliwia – podkreśla Martyniuk.
Przewozy objęte umową będą realizowane na niżej wymienionych liniach komunikacyjnych i odcinkach linii kolejowych:
- Linia nr 18 Kutno – Piła Główna: odcinek od granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem łódzkim do stacji Wyrzysk Osiek,
- Linia nr 131 Chorzów – Tczew: odcinek od stacji Inowrocław do granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem pomorskim,
- Linia nr 353 Poznań Wschód – Skandawa: odcinek od granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem wielkopolskim do granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem warmińsko-mazurskim.
Umowa z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego jest piętnastą umową zawartą przez spółkę w tym roku. Wcześniej przewoźnik podpisał kontrakty z Województwem Podlaskim, Dolnośląskim, Pomorskim, Wielkopolskim, Małopolskim, Łódzkim, Warmińsko-Mazurskim, Zachodniopomorskim, Podkarpackim, Lubelskim, Lubuskim, Opolskim, Świętokrzyskim a w 2019 roku – z Województwem Śląskim. W celu zapewnienia kontynuacji przewozów, samorządy powinny podpisać umowy PSC (ang. Public Service Contract) najpóźniej do 12 grudnia 2020 roku.