Polregio przesłało do instytucji unijnych potwierdzenie zakupu trzech używanych EN57AL od województwa zachodniopomorskiego za 22,8 mln zł brutto.
Na początku stycznia Zarząd województwa zachodniopomorskiego
podjął decyzję o sprzedaży zmodernizowanych w latach 2013 -2014 EN57AL przed kolejnym przeglądem poziomu P4. Województwo jako pierwsze w Polsce wycofuje unowocześnione EN57, ponieważ posiada dla nich zastępstwo w postaci nowych Impulsów. Na początku marca informowaliśmy, że
zgłosił się tylko jeden chętny – Polregio, które za zakup trzech używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych zaoferowało łączną kwotę 22 889 070,00 zł brutto (cena netto za jeden pojazd: 6 203 000,00 zł).
Teraz przewoźnik wysłał do instytucji unijnych ogłoszenie o udzieleniu zamówienia na dostawę trzech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych o oznaczeniu kolejowym EN57AL i numerach 943, 1369 i 1556. W tym wypadku siłą rzeczy przewoźnik nie prowadził przetargu na zakup, w związku z czym wyjaśnia decyzję o udzieleniu zamówienia bez trybu konkurencyjnego.
Takich pojazdów nie ma na rynku
Jak czytamy, przewoźnik nie miał innej możliwości nabycia sprzedawanych ezetów, jak poprzez przystąpienie do przetargu – tym samym z punktu widzenia Polregio jest to zamówienie z wolnej ręki. Przewoźnik dodaje, że ogłoszenie o przetargu zostało opublikowane przez Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski w dniu 29 stycznia 2020 r. Swój udział w tym przetargu przewoźnik motywuje przesłanką prawa zamówień publicznych mówiącą o „trwających przez bardzo krótki okres szczególnie korzystnych okolicznościach" umożliwiających zakup "po cenie znacząco niższej od cen rynkowych”.
Zdaniem Polregio EN57AL to pojazd "wyjątkowy, nieobecny na rynku, dostępny w bardzo krótkim okresie", a przystępując do przetargu nie może zmienić jego zasad – może je jedynie zaakceptować i złożyć ofertę albo nie – stąd podobieństwo do sposobu zakupu na giełdzie towarowej.
Jak czytamy, "Polregio sp. z o.o. posiada jeden z najstarszych w Polsce parków taborowych. W sytuacji ww. okoliczności Polregio sp. z o.o. musi wykorzystywać każdą z bardzo rzadko występujących sytuacji rynkowych, w której możliwe jest nabycie EZT o odpowiednich parametrach technicznych i standardzie odpowiednim dla pasażera. Braki wystarczającej liczby nowych i zmodernizowanych wpływają nie tylko na wizerunek Spółki, ale powodują również odpowiednie konsekwencje finansowe w postaci kar nałożonych od zarządców infrastruktury oraz organizatorów przewozów" – czytamy.
Na warunkach, na które spółka może sobie pozwolić
Do tego spółka informuje, że utraciła w wyniku wypadku z pojazdem drogowym jeden zmodernizowany EZT EN57AL-2108, a Centrum Unijnych Projektów Transportowych wskazało potrzebę podjęcia w jak najkrótszym czasie działań, które doprowadzą do uzupełnienia ilostanu taborowego o zespoły trakcyjne o parametrach nie niższych niż ten pociąg, w celu utrzymania trwałości projektu unijnego.
– W kontekście powyższego, Polregio traktuje ogłoszony przetarg na sprzedaż trzech zmodernizowanych EN57AL, w którym wzięło udział, jako sytuację o szczególnie korzystnych okolicznościach trwającą przez bardzo krótki okres, m.in. z powodu potrzeby pozyskania zmodernizowanych lub nowych EZT w celu realizacji oferty przewozowej zgodnie z wymogami stawianymi przez organizatorów przewozów i zarządców infrastruktury, która to potrzeba, wzmocniona została o konieczność pilnego zastąpienia wycofanego z eksploatacji EZT. Spółka nie ma możliwości pozyskania w tak krótkim czasie 3 EZT zmodernizowanych lub nowych, na warunkach finansowych, na które Polregio może sobie pozwolić. – Spółka poddana została restrukturyzacji i musi zachowywać bardzo rygorystyczną dyscyplinę finansową – podsumowuje przewoźnik.