W przyszłym tygodniu zwiększy się liczba pociągów uruchamianych przez Polregio na zlecenie województwa podlaskiego. W związku z tym wzrośnie także zapotrzebowanie na tabor spalinowy. Ogólnopolski przewoźnik zapowiada, że flota pojazdów wykorzystywanych przez białostocki oddział spółki zostanie uzupełniona o dwie jednostki.
Na naszych łamach regularnie opisujemy aktualne
problemy przewoźników z obsługą linii niezelektryfikowanych. Sprawnych jednostek spalinowych pozostających własnością regionów lub operatorów jest bowiem w kilku przypadkach zbyt mało, by zrealizować bez przeszkód rozkład jazdy i zachować niezbędną w przypadkach awaryjnych rezerwę. Częściowym rozwiązaniem tego problemu okazuje się dzierżawa spalinowych zespołów trakcyjnych od podmiotów zewnętrznych, przy czym obecnie najważniejszym przedsiębiorstwem świadczącym takie usługi jest
prywatny SKPL Cargo.
Nowa trasa, nowe potrzeby
W poniedziałek 18 marca po wieloletniej przerwie regularne pociągi pasażerskie
wyjadą na linię kolejową nr 36 z Łap do Ostrołęki. Dwie pary kursów dziennie sfinansuje Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, a rolę operatora będzie pełnić Polregio. Zwiększy to zapotrzebowanie taborowe podlaskiego oddziału przewoźnika. Podjął on więc kroki, by uzupełnić swoją flotę o dwa pojazdy.
– Zamierzamy wydzierżawić od firmy SKPL jeden pojazd jednoczłonowy serii SN82 i jeden dwuczłonowy serii SN83 – informuje Zespół Prasowy Polregio. Jednostki tych samych typów docierają już do Ostrołęki, bo niedawno takie
same spalinowe pociągi wydzierżawiły Koleje Mazowieckie. Wykorzystują je na linii nr 35 Ostrołęka – Chorzele.
Nie będzie stałego przydziału
Na razie nie zostały jeszcze dopełnione wszystkie formalności, ale niebawem Polregio ma ostatecznie potwierdzić uzupełnienie swojego podlaskiego parku taborowego. – Umowa na dzierżawę dwóch pojazdów SKPL przewidywana jest do końca bieżącego roku na rozkład 2023/2024 – wskazują służby prasowe przewoźnika. Oznacza to, że okres dzierżawy ma zostać ustalony od 18 marca do 14 grudnia tego roku, gdy w życie wejdzie kolejna edycja rocznego grafiku połączeń.
Na razie nie jest pewne, czy jednostki SKPL będą wykorzystywane właśnie na nowej trasie do Ostrołęki. Polregio stwierdza bowiem jedynie, że nowy tabor będzie kierowany na linie niezelektryfikowane w zależności od aktualnych potrzeb. Przypomnijmy, że Polregio
dzierżawi już cztery pojazdy należące do SKPL: dwa wykorzystywane są w województwie lubuskim, a dwa w pomorskim. Poza tym prywatny przewoźnik obsługuje na zlecenie Polregio jedną trasę na Podkarpaciu jako podwykonawca.