Po tym, jak Krajowa Izba Odwoławcza nakazała podlaskiemu urzędowi marszałkowskiego unieważnienie oferty Polregio, którą operator złożył na wykonywanie przewozów, spółka opublikowała swoje wyjaśnienia. I nadal spokojnie oczekuje na zawarcie z nią umowy.
25 czerwca Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) wydała orzeczenie, dotyczące drugiego postępowania przetargowego na świadczenie usług transportu kolejowego w województwie podlaskim na lata 2026 – 2030, w którym nakazała unieważnienie wyboru oferty i wezwanie Polregio do wyjaśnień. Informowała o tym Arriva RP (konkurent Polregio w przetargu ), której część informacji prasowej znalazła się w poprzednim tekście na ten temat. Oświadczenie, które opublikowało Polregio wskazuje na inne aspekty decyzji KIO.
– Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła zarzuty zgłoszone przez spółkę Arriva RP pod adresem Polregio dotyczące między innymi rzekomego czynu nieuczciwej konkurencji, nadużywania pozycji dominującej, kalkulacji rozsądnego zysku oraz dokumentów uprawniających do prowadzenia działalności. Jak wynika z ustnych motywów rozstrzygnięcia Izby, zastosowana przez Polregio metodyka kalkulowania oferty została uznana za politykę cenową mieszczą się w granicach uczciwej walki rynkowej – napisał największy operator pasażerski w Polsce.
– W celu zakończenia procesu przetargowego Polregio będzie musiało złożyć jeszcze wyjaśnienia w sprawie kalkulacji ceny w trzech kategoriach: energii trakcyjnej, kosztów taboru oraz kosztów drużyn trakcyjnych i konduktorskich – czytamy. Wówczas Podlasie teoretycznie będzie mogło jeszcze raz wskazać ofertę za najkorzystniejszą i podpisać umowę. Inną opcją jest wybór oferty Arrivy lub unieważnienie przetargu i ogłoszenie nowego. Wydaje się to mało prawdopodobne.
– Wezwanie do złożenia wyjaśnień zostało nakazane (...) Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Podlaskiego, przez Krajową Izbę Odwoławczą. Wątpliwości Izby nie wzbudziła metodologia kalkulacji oferty Polregio w obszarze paliwa trakcyjnego, dostępu do linii kolejowych i obiektów dworcowych czy kalkulacji rozsądnego zysku. Szczegóły rozstrzygnięcia zostaną przeanalizowane przez spółkę po otrzymaniu wyroku wraz z uzasadnieniem – czytamy.
Przetarg dotyczy kolejowych przewozów pasażerskich na liniach: Białystok-Szepietowo Czyżew-Małkinia; Białystok-Sokółka-Kuźnica Białostocka; Białystok-Sokółka-Suwałki; Białystok-Grajewo-Ełk; Białystok-Bielsk Podlaski-Czeremcha; Białystok-Bielsk Podlaski- Czeremcha; Hajnówka-Czeremcha-Siedlce; Białystok – Ostrołęka; Białystok-Waliły w latach 2026 - 2030.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.