Polregio zaprosi do podpisania umowy ramowej na dostawę 200 ezt wszystkich biorących udział w postępowaniu wykonawców, tj. FPS, Pesę, Newag i Stadlera. Najkorzystniejszą ofertę złożył FPS.
W maju ubiegłego roku Polregio ogłosiło postępowanie na wybór wykonawcy taboru, z którym podpisze umowę na dostawę do 200 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Duże zainteresowanie producentów przełożyło się na odwołania i duże zmiany w specyfikacji. Ostatecznie oferty złożyło czterech producentów: H. Cegielski – Fabryka pojazdów szynowych, Newag, Pesa oraz Stadler. Wszyscy produkują tabor w Polsce.
Jak podano jeszcze przed otwarciem ofert, szacunkowa wartość zamówienia wynosiła aż 6 mld złotych – najwięcej w historii całej polskiej branży kolejowej.
Wszystkie złożone oferty znacząco przekraczały ten kosztorys: Newag zaproponował 10,75 mld zł brutto za realizację pełnego zamówienia, Pesa – 9,94 mld zł brutto, Stadler – 10,8 mld zł brutto. FPS H. Cegielski był zdecydowanie tańszy od konkurencji – jego oferta opiewała na 7,1 mld zł brutto.
Pierwszego dnia roku 2023 poznaliśmy rozstrzygnięcie postępowania na „Zawarcie umowy ramowej na dostawę fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich”. Polregio jako najkorzystniejszą wybrało ofertę H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., (FPS), która przedstawiła najkorzystniejszy bilans ceny i kryteriów określonych w specyfikacji postępowania.
Jednocześnie zamawiający poinformował, że wszyscy pozostali trzej wykonawcy również spełniają wymogi określone w specyfikacji zamówienia i nie podlegają wykluczeniu z postępowania. W związku z tym na mocy wcześniejszych zapisów Polregio zdecydowało się na zaproszenie wszystkich czterech firm, a więc także Pesy, Newagu i Stadlera, do zawarcia umowy ramowej. W tej sprawie do producentów wysłane zostaną odrębne pisma.