Polregio z nowym rozkładem jazdy zwiększy pracę eksploatacyjną o 10%, a ilość zamówionych w spółce przez marszałków tras wzrośnie zdaniem operatora o 16%. Najwięcej zmian czeka nas w Małopolsce, na Pomorzu, w Lubuskiem i na Podlasiu.
Najważniejsze zmiany w poszczególnych województwach w nowym rozkładzie jazdy 2023/2024.
MałopolskaW województwie małopolskim uruchomione zostaną nowe połączenia Oświęcim – Czechowice-Dziedzice (4 pociągi), Czechowice-Dziedzice – Oświęcim (6 pociągów) oraz Kraków Główny – Czechowice-Dziedzice (3 pociągi) i Czechowice-Dziedzice – Kraków Główny (1 pociąg), czyli łącznie 7 par bezpośrednich pociągów na odcinku Oświęcim – Czechowice-Dziedzice – Oświęcim.
Ponadto, w nowym rozkładzie jazdy 2023/2024 będą dodatkowe połączenia na trasach Oświęcim – Dębica oraz Dębica – Oświęcim, Kraków Główny – Nowy Sącz oraz Nowy Sącz – Kraków Główny, a także Sucha Beskidzka – Kraków Główny (1 pociąg).
W związku z zakończeniem prac modernizacyjnych na linii zakopiańskiej (teoretycznie ma się to stać 22 grudnia) i dzięki połączeniu dotychczasowych relacji pociągów powstało 6 par bezpośrednich połączeń w relacji Kraków Główny – Zakopane – Kraków Główny. Pociągi te zatrzymają się na nowych przystankach osobowych: Dąbrówka Jezioro Mucharskie, Chabówka Stadion, Bańska Niżna, Poronin Misiagi, Nowy Sącz Gorzków oraz Nowy Sącz Dąbrówka.
Pomorze
Na Pomorzu, w związku z powstaniem nowego przystanku, wszystkie pociągi kursujące pomiędzy Grudziądzem a Malborkiem zyskują dodatkowe postoje: Grudziądz Tuszewo i Grudziądz Owczarki.
Wydłużona do Laskowic Pomorskich zostanie jedna para pociągów, dotychczas kursująca na odcinku Gdynia - Smętowo.
Od 1 stycznia 2024 wszystkie pociągi kursujące pomiędzy Malborkiem a Elblągiem będą kursowały codziennie.
Kujawsko-Pomorskie
Po 2 latach przerwy, między województwem kujawsko – pomorskim i łódzkim wznowione zostanie kursowanie pociągów Regio w relacji pomiędzy Łodzią Kaliską i Toruniem (kursujące codziennie) i jednego pociągu Bydgoszcz – Toruń – Łódź (kursuje w dni robocze). Warto jednak pamiętać, że pociągi te będą kursować w związku ze zmianą operatora na tej trasie, z ŁKA na (ponownie) Polregio.
Szerzej piszemy o tym tutaj.
W województwach kujawsko–pomorskim, wielkopolskim i opolskim pojawią się nowe relacje: Kluczbork – Bydgoszcz (najdłuższe regionalne połączenie w Polsce) oraz Piła Gł. – Toruń Gł., wynikające z połączenia w jeden pociąg relacji Kluczbork – Poznań i Poznań – Bydgoszcz.
Sporo zmian na Podlasiu
W województwie podlaskim od 10 grudnia 2023 roku Polregio będzie uruchamiało dziewięć par pociągów, w tym: - 5 par pociągów na odcinku Białystok – Szepietowo, - 4 pary
pociągów na odcinku Białystok – Szepietowo – Czyżew.
Od 1 stycznia na zmodernizowanej linii nr 6, pojawi się dziesięć par pociągów, z tego: - 3 pary pociągów na odcinku Białystok – Szepietowo, - 7 par pociągów na odcinku Białystok – Szepietowo – Czyżew. Niektóre z tych pociągów będą kursowały w bezpośredniej relacji do/z Kuźnicy Białostockiej.
Kolejną zmianą będzie wydłużenie trasy dwóch pociągów kursujących obecnie z Białegostoku do Kuźnicy Białostockiej. Pociąg przyjeżdżający do stacji Kuźnica Białostocka o godz. 17:52 będzie kursował z Czyżewa, a pociąg przyjeżdżający o godz. 19:44, w dni robocze będzie kursował z Szepietowa, a w weekendy i dni świąteczne z Białegostoku.
Od 1 stycznia 2024 roku zostaną połączone relacje dwóch pociągów: Kuźnica Białostocka – Białystok i Białystok – Ełk, tworząc bezpośrednie połączenie Kuźnica Białostocka odj. 16:57 – Ełk przyj. 19:37.
W rozkładzie jazdy pojawi się dodatkowa para pociągów na trasie Białystok – Czeremcha. Nowy pociąg będzie odjeżdżał z Czeremchy o godzinie 10:34, a z Białegostoku o godzinie 12:18 i będzie kursował w dni robocze.
Pociąg relacji Białystok – Siedlce odjeżdżający z Białegostoku o godz. 9:17 (od nowego rozkładu o godz. 9:09), który obecnie kursuje od poniedziałku do piątku, będzie kursował codziennie.
Województwo świętokrzyskie
W województwie świętokrzyskim uruchomione zostaną nowe połączenia: jedna para pociągów Skarżysko-Kamienna – Końskie oraz dwie pary pociągów Kielce – Włoszczowa Płn. Od nowego rozkładu jazdy pociągów edycji 2023/2024 podróżni będą mogli także korzystać ze zmodernizowanego budynku dworca na stacji Kielce Główne, a na odcinku Kielce – Busko-Zdrój zostanie oddany do użytku kolejny przystanek osobowy Grochowiska.
Natomiast z uwagi na rozpoczętą modernizację węzła kolejowego w Katowicach i możliwe utrudnienia pociągi nr 24908/9 rel. Busko-Zdrój – Katowice 42902/3 rel. Katowice – Busko-Zdrój będą kursowały w podzielonej relacji tj. Busko-Zdrój – Kielce i Kielce – Katowice oraz Katowice – Kielce i Kielce – Busko-Zdrój.
Z uwagi na niezakończoną modernizację linii kolejowej nr 25 nie będzie planowanego wznowienia kursowania pociągów do Sandomierza na odcinku Kielce – Sandomierz – Kielce.
Lubelszczyzna. Pozytywne zmiany na wschodzie regionu
W województwie lubelskim uruchomione zostaną nowe połączenia: Zamość Wsch. – Hrebenne – Zamość Wsch. (1 para pociągów kursujących w niedzielę oraz dodatkowo 1 połączenie w relacji Zamość Wsch. – Hrebenne w piątek), Zamość Wsch. – Bełżec – Zamość Wsch. (5 par pociągów), Lublin Gł. – Kraśnik – Lublin Gł. (1 para pociągów).
Ponadto, zwiększenie z 3 do 4 par pociągów w relacji Lublin Gł. – Szastarka – Lublin Gł., zwiększenie z 4 do 5 par pociągów w relacji Lublin Gł. – Zamość Wsch. – Lublin Gł. oraz wydłużenie jednej relacji Lublin Gł. – Lubartów Słowackiego – Lublin Gł. na Lublin Gł. – Łuków – Lublin Gł.
Śląskie
W województwie śląskim w nowym rozkładzie jazdy rozszerzona zostanie oferta na linii Tarnowskie Góry – Herby Nowe – Tarnowskie Góry, gdzie uruchomiona zostanie dodatkowa para pociągów (łącznie będzie to 5 połączeń).
Wielkopolska
Zgodnie z decyzją organizatora transportu, czyli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, połączenia relacji Poznań Gł. – Krzyż – Poznań Gł. Ostrów Wlkp. – Poznań Gł. oraz wybrane połączenia na trasach do Leszna, Ostrowa Wielkopolskiego i Jarocina zostaną przekazane do obsługi Kolejom Wielkopolskim.
Warmia i Mazury. Powrót do Braniewa i Chorzeli
W województwie warmińsko–mazurskim, po modernizacji linii 221 uruchomione zostanie nowe połączenie Olsztyn – Braniewo (5 par pociągów).
W związku z reaktywacją linii 35 podróżni zyskają dalsze połączenia na trasie Braniewo – Olsztyn – Chorzele (2 pary pociagów) oraz z samego Olsztyna do miasta Chorzele. Dalszą podróż do Ostrołęki będzie można kontynuować pociągami Kolei Mazowieckich.
W związku z tak niewielkimi zmianami rozkładu jazdy Warmińsko–mazurski zakład Polregio, zwiększy pracę eksploatacyjną aż o około 10%.
Podkarpackie
W województwie podkarpackim uruchomione zostaną 2 nowe połączenia w relacji Rzeszów Gł.– Mielec – Rzeszów Gł. oraz Strzyżów nad Wisłokiem – Jasło – Strzyżów nad Wisłokiem (II kwartał 2024 r.)
Ponadto zwiększona zostanie z 12 do 13 liczba par połączeń w relacji Rzeszów Gł. – Jasionka Lotnisko. Oprócz tego nastąpi zmiana relacji jednej pary połączeń z Dębicy do Katowic na Dębica–Oświęcim.
Zachodnie Pomorze. Szczecin Główny stacją pośrednią dla niektórych połączeń i start kolei aglomeracyjnej
W województwie zachodniopomorskim od 10 grudnia 2023 r. o 20 minut krótszy będzie przejazd na trasie Szczecin – Zielona Góra. Pociągi wrócą na swoją pierwotną trasę Szczecin – Gryfino – Chojna – Kostrzyn – Zielona Góra dzięki oddaniu do użytku nowego mostu w Podjuchach.
W przypadku wybranych połączeń między Szczecinem a Kołobrzegiem, Koszalinem i Świnoujściem, rozszerzony zostanie termin kursowania o dodatkowe dni tygodnia, w stosunku do obecnego rozkładu jazdy.
Ponadto od 10 grudnia poprzez połączenie dotychczasowych połączeń, uruchomione zostaną pociągi w nowych relacjach: Chojna – Szczecin Główny – Kamień Pomorski; Choszczno – Szczecin Główny – Chojna; Łobez – Szczecin Główny – Goleniów, Stargard – Szczecin Główny – Gryfino oraz Choszczno – Szczecin Główny – Zielona Góra.
Od 2 stycznia dodatkowo uruchomione zostaną połączenia w relacjach Gryfino – Szczecin Główny – Koszalin; Gryfino – Szczecin Główny – Słupsk oraz Świnoujście Port – Szczecin Główny – Stargard.
W związku z kontynuacją prac modernizacyjnych na terenie Niemiec, w dalszym ciągu na odcinku Szczecin Główny – Angermünde obowiązywać będzie zastępcza komunikacja autobusowa.
Znaczące poszerzenie oferty przewozowej będzie miało miejsce od 2 stycznia 2024 również w obrębie aglomeracji szczecińskiej, na trasach Szczecin – Gryfino, Szczecin – Goleniów/Port Lotniczy Szczecin Goleniów oraz Szczecin – Stargard:
● Na odcinku Szczecin Główny – Gryfino – Szczecin Główny łącznie będą kursować 22 pary pociągów w dni robocze (obecnie 13). Codziennie będzie kursować 15 par. (obecnie 6).
● Na odcinku Szczecin Główny – Goleniów – Szczecin Główny liczba par pociągów w dni robocze wzrośnie z 19 obecnie do 24. Wzrośnie również liczba codziennych połączeń z 11 do 16 par pociągów.
● Ponadto uruchomione zostanie także 5 dodatkowych par pociągów w relacji Szczecin Główny – Port Lotniczy Szczecin Goleniów. Łącznie na lotnisko pojedzie 8 par pociągów (w miejsce obecnych 4).
● Najwięcej połączeń będzie dostępnych na odcinku Szczecin Główny – Stargard – Szczecin Główny, gdzie ich liczba wzrośnie z 23 do 30 par pociągów w dni robocze. Codziennie będzie kursować 17 par (obecnie 15).
Lubuskie i nowe pociągi DB do Cottbus
Polregio we współpracy z DB Regio (pociągami niemieckimi) uruchomi 5 par pociągów w dni robocze na trasie Żagań – Żary – Cottbus (Chociebuż).
Ze względu na kończące się prace inwestycyjne na linii Zbąszynek – Poznań, przywrócone zostaną połączenia bezpośrednie z Zielonej Góry do Poznania (4 pary pociągów). Od kwietnia (po zakończeniu prac remontowych na moście granicznym w Kostrzynie) we współpracy z NEB zostaną uruchomione bezpośrednie połączenia relacji Berlin Ostkreuz/ Lichtenberg – Gorzów Wlkp. w liczbie 3 par pociągów.
Po wielu dyskusjach między urzędami marszałkowskimi we Wrocławiu i Zielonej Górze udało się utrzymać połączenia Wrocław – Zielona Góra – Wrocław. O tym jak będą wyglądały
piszemy tutaj.
W sezonie letnim będzie kontynuowany projekt „Poczuj przygodę odkrywając Lubuskie pociągami POLREGIO”, w ramach którego pojadą składy do Przewozu, Bolesławca, Łagowa, Pszczewa, itp.
Dolny Śląsk
W województwie dolnośląskim na linii E30 – Racibórz-Kędzierzyn-Koźle – Wrocław Gł. pojawią się składy o większej pojemności; między innymi czteroczłonowe pojazdy ED72 Ac, a dwie pary pociągów w relacji Wrocław Główny – Opole Główne i z powrotem będą kursowały w podwójnym zestawieniu (2xEN57FPS). Zmniejszy się liczba par pociągów Polregio na trasie Zielona Góra – Wrocław, ale pustkę po nich na tej samej trasie wypełnią pociągi Kolei Dolnośląskich. To efekt porozumienia, o którym piszemy wyżej.
Opolskie
W województwie opolskim wzrasta praca eksploatacyjna o ok. 100 tys. pockm. (z 3 300 tys. km do 3 400 tys. km). Na linii E30 – Racibórz-Kędzierzyn-Koźle – Wrocław Gł. pojawią się składy o większej pojemności; między innymi czteroczłonowe pojazdy ED72 Ac a dwie pary pociągów w relacji Wrocław Główny – Opole Główne i z powrotem będą kursowały w podwójnym zestawieniu (2xEN57FPS).
W celu ograniczenia kursowania pojazdów spalinowych na liniach zelektryfikowanych rozdzielono relacje pociągów Nysa – Wrocław Gł. / Wrocław Gł. – Nysa do relacji Nysa – Brzeg / Brzeg-Nysa oraz Gliwice-Kłodzko Miasto i z powrotem do relacji Kędzierzyn-Koźle – Kłodzko Miasto zachowując niezbędne skomunikowania. W wypadku połączenia Nysa – Wrocław wywołuje to niezadowolenie samorządu nyskiego. Przyczyną jest ograniczona liczba sprawnych pojazdów spalinowych.
Z kolei pozytywną zmianą jest to, że wszystkie pociągi kursujące codziennie oraz w soboty, niedziele i święta, wycofano z ograniczeń kursowania w Boże Narodzenie i Wielkanoc.
Pełen rozkład jazdy oraz wyszukiwarka połączeń jest
dostępna na stronie Polregio.
Polregio: Uruchomimy 1750 pociągów dziennie
– Nowy rozkład jazdy Polregio to efekt zarówno dynamicznego wzrostu spółki, jak i owocnej współpracy z samorządami wojewódzkimi. W kilku województwach istotnie zwiększamy pracę eksploatacyjną. Dzięki temu w 2024 r. Polregio powinno przekroczyć rekordowy poziom 100 mln przewiezionych pasażerów. W nowym rozkładzie jazdy, pociągi Polregio będą codziennie zatrzymywać się aż na ok. 1950 stacjach, w tym na kilkudziesięciu nowych przystankach, niwelując tym samym zjawisko wykluczenia transportowego – mówi Adam Pawlik, prezes zarządu Polregio SA.
– Już teraz w części województw wzrost pracy eksploatacyjnej jest bardzo znaczący. W województwie podkarpackim zbliżamy się już do maksimum wynikającego z umowy. Podobna sytuacja jest na Pomorzu, gdzie obsługujemy dwa kontrakty, osobno na obsługę linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i pozostałych relacji regionalnych. Znacząco rozwijamy również ofertę przewozową w województwie zachodniopomorskim. W pozostałych regionach nadal mamy duży potencjał do dalszego rozwoju. Stale rosnący popyt na przewozy z pewnością przełoży się na korekty nowego rozkładu jazdy z korzyścią dla pasażerów w 2024 r. – podkreśla Marcel Klinowski, wiceprezes spółki.
Łącznie Polregio w rozkładzie jazdy 2023/2024 będzie uruchamiać ponad 1750 połączeń kolejowych dziennie, a pociągi przewoźnika zatrzymają się na ok. 1950 przystankach i stacjach kolejowych w całej Polsce.