Polregio od 1 marca rozpocznie regularne kursy na trasie Sanok – Zagórz – Ustrzyki Dolne. Pojawił się oficjalny komunikat Podkarpackiego Zakładu Polregio w Rzeszowie na ten temat, a my sprawdzamy rozkład jazdy, cennik i stan infrastruktury na linii 108.
Jak przypomina Polregio, pociągi w relacji Sanok – Ustrzyki Dolne – Sanok zostały uruchomione na okres ubiegłorocznych wakacji i były skomunikowane z pociągiem relacji Rzeszów – Medzilaborce. Jednak już wcześniej, zarówno pociągi SKPL, jak i Polregio dojeżdżały zarówno do Ustrzyk, a nawet dalej, do Krościenka przy granicy z Ukrainą, w związku z przewozami humanitarnymi.
Start przewozów codziennych jest możliwy z uwagi na remont linii, który przeprowadziły PKP Polskie Linie Kolejowe. W 2021 roku umożliwiono dojazd do stacji Uherce z prędkością 50 km/h, wymieniono też most kolejowy w Zagórzu, na Sanie. Ubiegłoroczne prace PLK,
po wykolejeniu pociągu humanitarnego, pozwoliły też na podniesienie prędkości szlakowej do 50 km/h dla autobusów szynowych na odcinku Uherce – Ustrzyki Dolne. Dodajmy, że ostatni 11-kilometrowy odcinek linii 108 od Ustrzyk do granicy z Ukrainą także jest przejezdny, ale pozwala na jazdę z prędkością tylko 20 km/h. Tymczasem po stronie ukraińskiej tor o „europejskim rozstawie” 1435 mm
właśnie został wyremontowany do Chyrowa.– Począwszy od 1 marca trzy pary pociągów będą jeździły od poniedziałku do piątku, oprócz świąt. Pociągi będą kursowały do 2 maja, po czym w okresie od 4 maja do 9 czerwca ich ruch zostanie zawieszony z uwagi na planowane prace prowadzone przez Zarządcę Infrastruktury Kolejowej PKP PLK związane z modernizacją odcinka linii kolejowej nr 108 pomiędzy Sanokiem a Ustrzykami. Prace modernizacyjne mają na celu podniesienie jakości odcinka – czytamy w komunikacie Polregio. W sezonie letnim mają pojawić kolejne pociągi.
Koszt biletu jednorazowego normalnego z Sanoka do Ustrzyk Dolnych wyniesie 11,90 zł, uczniowskiego 7,50 zł, a studenckiego 5,83 zł na podstawie „Taryfy podkarpackiej”. Bilet miesięczny, normalny będzie kosztował 285,0 zł, uczniowski 145,35 zł, a studencki 139,65 zł. Obowiązują także wszystkie ulgi ustawowe.
Tabor kolejowy do realizacji nowych połączeń zapewni podwykonawca – SKPL, a obsługę podróżnych Polregio,
o czym pisaliśmy tutaj.Uruchomienie tylko trzech par pociągów jest dość kontrowersyjnym pomysłem, ale tyle w Polregio zamówił Podkarpacki Urząd Marszałkowski, który dla tej części województwa od dziesięcioleci nie potrafi lub nie chce ustabilizować kolejowej oferty. Najlepszym tego przykładem są połączenia z Sanoka do Krosna, gdzie kursują jedynie dwa pociągi Regio, pomimo tego, że pociągi między miastami kursują o 10 minut szybciej niż busy (a dwa pozostałe pociągi PKP Intercity nawet o 15 minut szybciej).
Co ciekawe, równoległa trasa drogowa z Sanoka do Ustrzyk jest obsługiwana przez PKS Jarosław, który na uruchomienie autobusów otrzymuje dotacje z FRPA. Czas przejazdu i pociągów i autobusów będzie taki sam i będzie wynosić godzinę.
Rozkład jazdy pociągów można pobrać tutaj.