Wbrew pierwotnym założeniom trasa kolejowa z Łap przez Śniadowo do Łomży nie będzie elektryfikowana. Zmiana bardzo istotnych parametrów inwestycji przewidzianej do realizacji w ramach programu Kolej Plus nie zmienia pozytywnej opinii Polregio w tej sprawie. Operator wskazuje na duże korzyści, jakie mogą wkrótce odczuć pasażerowie.
W ostatnich tygodniach Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego poinformował o zmianie podstawowych założeń dotyczących planowanej inwestycji Kolej Plus. Przewidywana do dofinansowania z budżetu centralnego modernizacja nieczynnych w regularnym ruchu pasażerskim linii nr 36 i 49 na odcinkach Łapy – Śniadowo i Śniadowo – Łomża nie będzie obejmować elektryfikacji ciągu. Nie będzie zatem możliwe uruchamianie bezpośrednich pociągów elektrycznych Białystok – Łomża.
Przewoźnik chce być gotowy na wszystkie warianty
Kursy do i ze stolicy województwa będą więc musiały być obsługiwane taborem spalinowym, akumulatorowym bądź hybrydowym. Alternatywą jest podzielenie relacji na odcinki Łomża – Łapy i Łapy – Białystok, co jednak odbiłoby się na atrakcyjności oferty. Mimo to największy krajowy operator regionalny, który jest jednocześnie przewoźnikiem realizującym swoje usługi na zlecenie podlaskiego marszałka, jest zadowolony z planów województwa.
– Bardzo pozytywnie odbieramy plan wznowienia przewozów pasażerskich na odcinku Łapy – Śniadowo – Łomża – stwierdza Zespół Prasowy Polregio. Spółka podkreśla jednocześnie, że po zakończeniu modernizacji będzie ona podejmować wysiłki organizacyjne w kierunku uruchomienia kursów. Przedstawionym przez przedsiębiorstwo warunkiem jest tu jedynie zlecenie obsługi trasy przez urząd marszałkowski, a nie zapewnienie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej.
Zarządca infrastruktury potwierdza zmiany w zadaniu
Choć o środki z rządowego programu Kolej Plus ubiega się samorząd, samo przedsięwzięcie zrealizują PKP PLK. Pozostaną one też właścicielem infrastruktury. Spółka potwierdza, że uwzględniła zmiany założeń inwestycji w swoich planach. – Wariant bez elektryfikacji został wybrany przez UMWP – podkreśla jedynie Tomasz Łotowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Przypomnijmy, że rezygnacja z elektryfikacji trasy do Łomży ma znacznie obniżyć koszty planowanej modernizacji. To z kolei przełożyło się na uwolnienie pewnej puli środków w ramach rządowego programu Kolej Plus. W efekcie na listę podstawową przewidzianych do dofinansowania przedsięwzięć trafiła dodatkowo m.in. modernizacja linii z Bielska-Białej do Cieszyna w województwie śląskim. Na razie nie znamy jednak szczegółów dotyczących szacowanego kosztorysu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.