Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Polregio: Kupimy używany tabor spalinowy, gdy tylko będzie okazja

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
06-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Polregio: Kupimy używany tabor spalinowy, gdy tylko będzie okazja
fot. Stiopa, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Spółka Polregio, która wciąż boryka się z niedoborem taboru spalinowego, chce pozyskać dodatkowe pojazdy z rynku wtórnego. Ogólnopolski przewoźnik wskazuje na problemy związane z finansowaniem dostaw nowych jednostek hybrydowych lub z napędem alternatywnym. Mają one wynikać głównie z aktualnej polityki UE.

„Rynek Kolejowy” regularnie opisuje problemy największego operatora połączeń regionalnych, Polregio, z obsługą linii niezelektryfikowanych. Występują one głównie w województwach lubuskim i opolskim, gdzie z uwagi na zbyt małą liczbę czynnych pojazdów spalinowych część kursów jest regularnie zastępowana autobusami. Przejściowo podobne komplikacje zdarzały się także na Ziemi Świętokrzyskiej. Przewoźnik zapewnia nas, że aktualnie sytuacja taborowa w pozostałych regionach nie wymaga wprowadzania komunikacji zastępczej w zamian za odwołane z uwagi na deficyt czynnych pojazdów pociągi

Pojazdy klasyczne bez dofinansowania, zeroemisyjne wątpliwe ekonomicznie

Polregio szerzej opisało przy tym przyczyny powstawania dużych uciążliwości dla podróżnych. Podobnie jak Koleje Mazowieckie, które również borykają się z podobnymi trudnościami w obsłudze tras spalinowych, ogólnopolski operator wskazuje na zmiany w finansowaniu zewnętrznym zakupu pojazdów fabrycznie nowych. – Brak jest jakiejkolwiek formy dofinansowania zakupu pojazdów innych niż zeroemisyjne. Zarówno my, jak i inni przewoźnicy czy organizatorzy przewozów, wstrzymujemy się z zakupami pojazdów na linie niezelektryfikowane – opisują służby prasowe Polregio.

Spółka zastrzega przy tym, że w jej opinii problem nie ogranicza się tylko do klasycznego taboru spalinowego. – Dofinansowania nie ma również dla pojazdów hybrydowych [spalinowo-elektrycznych], które są wymieniane jako alternatywa dla jednostek spalinowych – argumentuje przewoźnik. – Pozostaje zatem zakup pojazdów typowo zeroemisyjnych, np. z napędem wodorowym – konkludują służby prasowe operatora.

Także w tym przypadku zdaniem Polregio mamy jednak do czynienia z istotnymi barierami. Wbrew oczekiwaniom spółki nie został bowiem określony odrębny, wyższy poziom dofinansowania, np. 90 proc. środków unijnych przy 10-procentowym wkładzie własnym. – Choćby w przypadku KPO program nie rozgranicza dofinansowania pojazdów zeroemisyjnych na trakcję elektryczną i spalinową. W zamyśle pierwotnym w ramach konkursu CUPT dla każdego pojazdu zeroemisyjnego przyjęto dofinansowanie na poziomie 84 proc. Z uwagi na brak rozstrzygnięcia konkursu nie ma pewności, czy założenia pierwotne nie zostaną zmienione – opisuje Polregio.

Operator zauważa, że aktualnie pojazdy wodorowe są sprzedawane za nie mniej niż 40 mln zł. Do tego konieczne byłoby tankowanie jednostek ze stacji mobilnych oferowanych przez jedynego producenta, który na szerszą skalę sprzedaje wodorowe zespoły trakcyjne – firmę Alstom. Problemem dla przewoźnika byłyby poza tym wprowadzenie zupełnie nowej technologii i potencjalny brak dostępu do wielu części zamiennych. Sens ekonomiczny zakupu pojazdów wodorowych pozostaje więc zdaniem Polregio wysoce wątpliwy.

Rynek wtórny pojazdów spalinowych niemal nie istnieje

Częściowym ratunkiem bywa więc w tych okolicznościach dzierżawa jednostek spalinowych starszych typów. Dziś flotę Polregio uzupełniają łącznie cztery pojazdy należące do SKPL Cargo: dwa dzierżawione przez zakład w Zielonej Górze i dwa w Gdyni. – Poza tym wciąż korzystamy z podwykonawstwa. PR Rzeszów ma obecnie umowę z SKPL Cargo na obsługę linii komunikacyjnej [do Ustrzyk] – uzupełniło Polregio.

To jednak rozwiązanie tymczasowe, a zakup taboru spalinowego z drugiej ręki jest trudny, bo na rynku pojawia się niewiele takich jednostek. Niedawno ogólnopolski operator nabył od województwa zachodniopomorskiego tabor, który ma trafić na Ziemię Lubuską. Czy wkrótce dojdzie do kolejnych podobnych transakcji?

– Dokonamy zakupu pojazdów spalinowych z rynku wtórnego w każdym przypadku, jeżeli staną się one przedmiotem sprzedaży na rynku wtórnym, będą one oferowane w specyfikacji technicznej odpowiadającej naszym oczekiwaniom, a cena za ich nabycie będzie na tyle atrakcyjna, abyśmy byli w stanie przystąpić do ich zakupu zgodnie z obowiązującymi w spółce procedurami – deklarują służby prasowe Polregio.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pociągiem Polregio na Paradę Parowozów 2024

Pasażer

Pociągiem Polregio na Paradę Parowozów 2024

Polregio 23 kwietnia 2024

Jak sfinansować zakupy taboru kolejowego?

Tabor i technika

Jak sfinansować zakupy taboru kolejowego?

Łukasz Malinowski 30 kwietnia 2024

PKP Intercity konkuruje z operatorami regionalnymi. Resort analizuje

Pasażer

Zobacz również:

Opolskie: Sprawny tabor Polregio obiecuje na sierpień

Tabor i technika

Opolskie: Sprawny tabor Polregio obiecuje na sierpień

Kasper Fiszer 19 lipca 2024

Lubuskie: Sytuacja taborowa Polregio lepsza, ale problemy trwają

Tabor i technika

Podkarpackie planuje nowe pociągi do Sandomierza

Pasażer

Podkarpackie planuje nowe pociągi do Sandomierza

Michał Szymajda 11 lipca 2024

Pozostałe z wątku:

Pociągiem Polregio na Paradę Parowozów 2024

Pasażer

Pociągiem Polregio na Paradę Parowozów 2024

Polregio 23 kwietnia 2024

Jak sfinansować zakupy taboru kolejowego?

Tabor i technika

Jak sfinansować zakupy taboru kolejowego?

Łukasz Malinowski 30 kwietnia 2024

PKP Intercity konkuruje z operatorami regionalnymi. Resort analizuje

Pasażer

Zobacz również:

Opolskie: Sprawny tabor Polregio obiecuje na sierpień

Tabor i technika

Opolskie: Sprawny tabor Polregio obiecuje na sierpień

Kasper Fiszer 19 lipca 2024

Lubuskie: Sytuacja taborowa Polregio lepsza, ale problemy trwają

Tabor i technika

Podkarpackie planuje nowe pociągi do Sandomierza

Pasażer

Podkarpackie planuje nowe pociągi do Sandomierza

Michał Szymajda 11 lipca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5