Produkcja elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 rozpoczęła się 60 lat temu we wrocławskim Pafawagu. Wciąż istnieje pierwszy z wyprodukowanych pojazdów. Od lat odstawiony jest w przeworskiej bazie Polregio na Podkarpaciu. Zapytaliśmy o szanse na jego powrót na tory.
– Polregio potwierdza, że jako podmiot zainteresowany zachowaniem historycznych symboli polskiej myśli konstruktorskiej w zakresie taboru kolejowego jest przychylne odrestaurowaniu pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego serii EN57-001 do wersji jak najbardziej zbliżonej do oryginału wymienionej konstrukcji – czytamy w odpowiedzi na pytania „Rynku Kolejowego”, dotyczące 60-letniego EN57 001.
Nowością jest to, że Polregio zwróciło się pisemnie do marszałka województwa podkarpackiego, na którego terenie pojazd został objęty nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków, z prośbą o rozpatrzenie możliwości dofinansowania jego rewitalizacji. Polregio podsunęło propozycję wykorzystania w tym celu unijnych środków w dyspozycji województwa, np. z Regionalnego Programu Operacyjnego lub programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia.
– Współfinansowanie przedsięwzięcia z pomocowych środków unijnych wydaje się niezbędne, aby Polregio, jako właściciel pojazdu, a zarazem pomysłodawca i możliwy wykonawca odbudowy tej jednostki, był w stanie podołać założonym na ten cel szacunkowym nakładom finansowym – poinformowała spółka, nie przedstawiając jednak kwoty, jaką trzeba by przeznaczyć na ten cel.
Polregio roztacza wizję projektów turystycznych z wykorzystaniem EN57 001 nie tylko na terenie województwa podkarpackiego, ale i województw ościennych, poprzez wspólną organizację przejazdów międzywojewódzkich.
– Dalsze plany dotyczące możliwości odrestaurowania wspomnianego pojazdu będą zależne od stanowiska Urzędu Marszałkowskiego woj. podkarpackiego po uszczegółowieniu przez Spółkę koniecznych nakładów finansowych, a także stanowiska konserwatora zabytków, sprawującego pieczę nad historycznym składem – ocenia Polregio. Przypomnijmy, że na początku 2020 roku Polregio próbowało, w ramach swoistego barteru za dzierżawę terenu we Wrocławiu przez Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu, zachęcić organizację do remontu EN57 001,
z czego ostatecznie nic nie wyszło.Pierwszy z wyprodukowanych EN57 od lat stoi na terenie bazy Polegio w Przeworsku na Podkarpaciu. Jego stan ilustrują zdjęcia, które otrzymaliśmy dzięki uprzejmości
facebookowego profilu Love Peace Trains.