Od grudnia przyszłego roku Polregio mogłoby uruchomić pociągi komercyjne na trasie Kraków - Ostrowiec Świętokrzyski. Wniosek w sprawie uruchomienia trzech par codziennych połączeń trafił do UTK.
Ponad miesiąc temu do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynął wniosek Polregio w sprawie uruchomienia pasażerskiego połączenia komercyjnego na trasie Ostrowiec Świętokrzyski – Kraków Główny w okresie od 15 grudnia 2024 roku. Pociągi jechałyby liniami nr 8 i 25 m. in. przez Kozłów, Sędziszów, Kielce, Skarżysko-Kamienną i Starachowice, z zatrzymaniami na wszystkich przystankach pośrednich poza odcinkiem Kraków - Miechów. Czas przejazdu całej trasy określono na nieco ponad trzy godziny. Wyjazdy z Krakowa zaplanowano na 9:05, 16:05 i 19:05, a powroty na 5:05, 11:30 i 14:30. Wszystkie trzy pary miałyby jeździć codziennie.
W powiadomieniu Polregio napisało, że planowana liczba podróżnych korzystających z jednego połączenia to minimum 160 pasażerów na pociąg. Dlatego przewiduje się możliwość zmiany zestawienia pociągu w trakcji wielokrotnej z ED78 a także zmiany pojemności, poprzez wykorzystanie pojazdów serii EN63A, EN64, EN57Ald, ED72A, celem zoptymalizowania oferty.
- Wniosek został przygotowany w odpowiedzi na szereg postulatów, zwłaszcza lokalnych społeczności, które mieszkając w powiatach ostrowieckim, starachowickim, skarżyskim i kieleckim województwa świętokrzyskiego, odczuły negatywne konsekwencje braku możliwości uzgodnienia z województwem małopolskim w 2022 roku, na mocy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (dalej ustawy PTZ), dotychczasowej liczby bezpośrednich połączeń kolejowych z Ostrowca Świętokrzyskiego do Krakowa. Zachodzi konieczność zaspokojenia potrzeby w zakresie codziennego bezpośredniego dojazdu do Krakowa, bez utrudnionych przesiadek na stacji Kielce (brak wind, ruchomych schodów, pochylni między peronami). Rozszerzenie ustawy PTZ, że przewozy wojewódzkie obejmują również przewóz do stacji w województwie sąsiednim, położonej nie dalej niż 30 km od granicy województwa okazał się w tym przypadku niewystarczający - ubolewa w oświadczeniu Polregio nadmieniając, że przewoźnik "ma świadomość" możliwości objęcia wpisania takiej trasy do planu transportowego Ministra Infrastruktury (i objęcia jej dotacją), ale "potrzeby społeczne wobec realizowanej od niemal 10 lat oferty bezpośrednich połączeń z północy województwa do Krakowa, zmuszają do podjęcia kroków celem jej zaspokojenia".
Mając na uwadze połączenia realizowane przez Polregio i Koleje Małopolskie od stacji Miechów do Kraków Główny na zlecenie Marszałka Województwa Małopolskiego, planujemy brak zatrzymań na stacjach pośrednich t.j. od Kamieńczyc po Kraków Batowice - podsumowuje przewoźnik.
Przypomnijmy, że od rozkładu jazdy pasażerowie mają do dyspozycji
mniej pociągów łączących Ostrowiec Świętokrzyski z Krakowem przez Kielce. O przyczynach tej sytuacji
pisaliśmy szczegółowo tutaj. Warto dodać, że Polregio
uzyskało otwarty dostęp do wielu tras; na razie jednak uruchamia na tej zasadzie
jedynie pociągi do Energylandii w Zatorze.