Liczba pasażerów Polregio sięgnęła w 2024 r. niemal 101 milionów. W stosunku do roku poprzedniego ich liczba wzrosła o przeszło 3 mln. Ostatni raz tak wysoki wynik spółka osiągnęła ponad 10 lat temu – podkreśla przewoźnik.
100 mln 894 tys. – dokładnie tyle osób skorzystało w ubiegłym roku z usług Polregio. To o 3,6 mln podróżnych (3,7%) więcej niż rok wcześniej. Wynik ten jest także wyższy od tych, jakie spółka osiągała w poprzednich kilkunastu latach: po raz ostatni liczbę 100 mln podróżnych spółka przekroczyła w roku 2012. Warto jednak przypomnieć, że zarówno pozostali operatorzy regionalni, jak i PKP Intercity zwiększyli w tym okresie swoje przewozy znacznie bardziej.
Podium: Pomorze, Wielkopolska i Małopolska
Najlepszy wynik przewozowy w 2024 r. Polregio odnotowało w październiku. Pociągi przewoźnika wybrało wtedy aż 9,2 mln osób. To średnio niemal 300 tys. pasażerów przewiezionych każdego dnia tego miesiąca.
Najwięcej podróżnych korzystało z usług spółki w województwach: pomorskim, wielkopolskim i małopolskim (mimo że dwa ostatnie województwa mają własnych przewoźników samorządowych). Ostatnie z tych województw odnotowało również największy skok rok do roku: pociągami Polregio w 2024 r. podróżowało tam o ponad 20% osób więcej.
Polregio chwali się także kolejnym wzrostem liczby biletów kupionych online. Z tego kanału sprzedaży korzysta już 40% pasażerów spółki – to o 5% więcej niż rok wcześniej.
Prezes: Gdybyśmy mieli lepszy tabor...– W 2024 r. każdego dnia naszymi pociągami podróżowało średnio ponad 275 tysięcy pasażerów. Jestem przekonany, że gdybyśmy dysponowali nowszym i nowocześniejszym taborem, ten wynik byłby jeszcze lepszy.
Wymiana i modernizacja pojazdów to nasz priorytet. Kolejnym jest odbudowa zaufania i dobrych relacji z pasażerami oraz samorządami województw – deklaruje prezes Polregio Krzysztof Pietrzykowski.
O straconej szansie na wielkie zakupy nowego taboru ze środków unijnego Funduszu Odbudowy pisaliśmy tutaj.
Znaczny wkład w osiągnięcie rekordu mają – jak podkreśla szef spółki – pracownicy Polregio. – To przede wszystkim oni każdego dnia dbają o bezpieczeństwo podróżnych oraz o to, by nasze pociągi łączyły mieszkańców z nawet najmniejszych miejscowości, za co dziękuję. Wszystkich zainteresowanych pracą z nami zapraszam na pokład – dodaje Pietrzykowski.
Polregio: Jesteśmy konkurencyjniJak podkreśla spółka, Polregio pozostaje wiodącym – a w niektórych regionach kraju także jedynym – pasażerskim przewoźnikiem kolejowym w Polsce. – Spółka odgrywa bardzo ważną rolę w walce z wykluczeniem komunikacyjnym. Pociągi tego przewoźnika docierają zarówno do dużych miast, jak i wielu mniejszych miejscowości. Od grudnia 2024 r. pojazdy Polregio zatrzymują się
na kilkudziesięciu dodatkowych stacjach i przystankach, umożliwiając pasażerom dotarcie do pracy, szkoły, lekarza czy bliskich – przypomina przewoźnik.
Spółka przygotowuje się na wyzwania związane z IV pakietem kolejowym i otwarciem rynku przewozów pasażerskich. W ubiegłym roku Polregio wygrało pierwszy w pełni konkurencyjny
przetarg na obsługę połączeń w województwie podlaskim na lata 2026-2030. W toku jest przetarg na świadczenie usług przewozowych przez 5 lat w województwie podkarpackim - tu jednak
pojawiają się zarzuty, że konkurencja ma charakter pozorny, a postawione przez zamawiającego warunki
faworyzują dotychczasowego przewoźnika, czyli właśnie Polregio.
– Rozwój Polregio wymaga nie tylko naprawy oraz rozliczenia licznych błędów i zaniedbań z poprzednich lat, co już się dzieje, ale także zaszczepienia w spółce ducha XXI wieku. Intensywnie pracujemy nad nową strategią, aktualizujemy nasz model biznesowy. Chcemy przygotować spółkę na stojące przed nią wyzwania – podsumowuje prezes.