Rząd Republiki Czeskiej wskazał kolejarzom cel, którym jest pokrycie ponad połowy krajowej sieci kolejowej urządzeniami ERTMS do 2030 roku. Do 2040 system ma obejmować cały kraj.
W ubiegłym tygodniu czeski rząd zatwierdził plan krajowego wdrożenia ETCS/ERTMS. Jako pierwszy poinformował o tym portal zdopravy.cz Jak zaznaczył rzecznik rządu, celem jest montaż urządzeń ERTMS do współpracy z pokładowymi urządzeniami ETCS na 4800 kilometrach sieci kolejowej. To bardzo ambitny cel, jeśli weźmiemy pod uwagę, że łączna długości eksploatowanych linii kolejowych w Republice Czeskiej to 9500 kilometrów. Koszt tej rewolucyjnej zmiany oszacowano na około 47 mld koron, czyli prawie dwa miliardy euro. Plan wdrożenia ETCS został przygotowany przez czeskie Ministerstwo Transportu i czeskiego krajowego zarządcę infrastruktury kolejowej Sprava Železnic. ETCS/ERTMS na całej sieci ma działać do roku 2040 r.
– Liczba incydentów zagrażających bezpieczeństwu rośnie i musimy na to zareagować. Dlatego rząd zatwierdził ten plan i dlatego będziemy co roku inwestować kilka miliardów koron w budowę tego systemu bezpieczeństwa. W przeciwieństwie do innych krajów europejskich, gdzie ETCS służy głównie zapewnieniu interoperacyjności na liniach korytarzowych, system ETCS/ERTMS w Republice Czeskiej ma znacznie poprawić bezpieczeństwo w skali kraju. ETCS zapobiegać takim wypadkom,
jakie miały miejsce w Perninku, lub koło
Domažlic w sierpniu tego roku – powiedział Karel Havliček, czeski minister transportu. W obu wspomnianych wypadkach były ofiary śmiertelne, oba spowodowały dyskusję na temat poziomu bezpieczeństwa w czeskim obszarze kolejowym,
która miała miejsce także poza Republiką.Rządowy plan określa terminy wdrożenia ETCS na poszczególnych liniach i wskazuje na źródła jego finansowania. Zobowiązuje również przewoźników do doposażenia pojazdów w urządzenia ETCS, lub zakup nowych już z takimi urządzeniami. Czeski rząd obiecał wsparcie finansowe tego elementu projektu.
ETCS/ERTMS działa na 650 kilometrach czeskiej sieci kolejowej. Najwięksi operatorzy w kraju – pasażerski ČD i ČD Cargo, wobec fiaska doposażenia części starszego taboru w urządzenia ETCS (oferty są zbyt drogie), planują w większym stopniu kupować nowy tabor.
Ten plan już jest realizowany.O tym jak przebiega implementacja ETCS/ERTMS w Polsce
piszemy tutaj.