Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Przywrócą kolej Polkowicom? Dolnośląskie chce zbudować nową linię

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
11-04-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Przywrócą kolej Polkowicom? Dolnośląskie chce zbudować nową linię
Fot. Bartosz Dziubecki, SM42.pl
Do końca września ma powstać studium lokalizacyjne dla nowego połączenia kolejowego łączącego Lubin Górniczy z Głogowem przez Polkowice. Na odcinku Lubin – Polkowice trasa ma wykorzystywać przebieg linii 971, wykorzystywanej przez Pol-Miedź Trans do przewozu miedzi. Planowana przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei inwestycja pozwoli na odzyskanie przez Polkowice pasażerskich połączeń kolejowych oraz skróci trasę transportu towarów między głównymi ośrodkami Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego.

DSDiK zamierza przeznaczyć na opracowanie do 60 tysięcy złotych. O zamówienie mogą ubiegać się wykonawcy, którzy w ciągu ostatnich 3 lat przygotowali co najmniej jedną podobną dokumentację za co najmniej tę samą kwotę. Kryterium ceny będzie miało wagę 60%, a doświadczenia – 40%. Otwarcie ofert nastąpi 16 kwietnia.

Nowa linia kolejowa

Nowy odcinek torów (Polkowice – Głogów) ma liczyć ok. 15 km. Włączenie do linii 14 zaplanowano nieco na południowy zachód od stacji Głogów. Na południowym odcinku (Lubin – Polkowice) nowa linia ma przebiegać równolegle do linii 971 lub wręcz wykorzystywać tę samą infrastrukturę (po jej modernizacji). Na pytanie o wybór wariantu jedno- lub dwutorowego odpowie zamawiane studium. Nie jest również przesądzone, czy planowana linia będzie zelektryfikowana, do jakich prędkości będzie przystosowana ani czy będą konieczne korekty przebiegu istniejących torów. Autorzy dokumentu mają ponadto zaproponować lokalizację przystanków i sposób ich powiązania z komunikacją autobusową oraz transportem indywidualnym (parkingi).
 
źródło: mat. przetargowe. Kolorem czerwonym zaznaczono sugerowany przebieg nowej linii 
Samorządy Polkowic i sąsiadujących gmin od dawna zabiegają o pasażerskie połączenie kolejowe. W przeszłości organizowano nawet cieszące się dużym zainteresowaniem promocyjne przejazdy wagonem motorowym po istniejącej linii towarowej. Główny argument władz lokalnych to kongestia na drogach w gęsto zaludnionym i dobrze rozwiniętym gospodarczo regionie i związana z nią niewydolność transportu samochodowego. Do argumentów tych przyłącza się Urząd Marszałkowski oraz KGHM, dla którego nowa infrastruktura kolejowa będzie oznaczała krótszą i szybszą trasę transportu towarów.

Pół wieku bez kolei pasażerskiej

„Istniejąca infrastruktura drogowa wyczerpała już swoją przepustowość na ww. odcinku, ponadto oferta przewoźników drogowych działających w przedmiotowej relacji jest niewystarczająca” – napisano w opisie przedmiotu zamówienia. Budowa planowanego odcinka skomunikuje trzy najważniejsze miasta Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego (z Lubina do Legnicy prowadzi zelektryfikowana linia 289, czynna obecnie na tym odcinku w ruchu towarowym). Poprzez Legnicę można z kolei szybko i sprawnie dojechać do Wrocławia.

W przeszłości możliwość dojazdu koleją do Polkowic zapewniała linia Rudna Gwizdanów – Polkowice, czynna w ruchu pasażerskim w latach 1900-1969. W 1974 r. została fizycznie zlikwidowana. Od tego czasu do miasta docierają tylko pociągi towarowe, jadące linią 971 Lubin Górniczy – Rudna Główna. Obecnie ta ostatnia jest własnością Pol-Miedź Trans Linie Kolejowe.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Linia kolejowa między Turcją a Irakiem nabiera kształtów

Infrastruktura

Linia kolejowa między Turcją a Irakiem nabiera kształtów

Mikołaj Kobryński 06 maja 2023

PLK wybrała warianty szybkiej kolei z Warszawy na północ

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Linia kolejowa między Turcją a Irakiem nabiera kształtów

Infrastruktura

Linia kolejowa między Turcją a Irakiem nabiera kształtów

Mikołaj Kobryński 06 maja 2023

PLK wybrała warianty szybkiej kolei z Warszawy na północ

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5