Do końca września ma powstać studium lokalizacyjne dla nowego połączenia kolejowego łączącego Lubin Górniczy z Głogowem przez Polkowice. Na odcinku Lubin – Polkowice trasa ma wykorzystywać przebieg linii 971, wykorzystywanej przez Pol-Miedź Trans do przewozu miedzi. Planowana przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei inwestycja pozwoli na odzyskanie przez Polkowice pasażerskich połączeń kolejowych oraz skróci trasę transportu towarów między głównymi ośrodkami Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego.
DSDiK zamierza przeznaczyć na opracowanie do 60 tysięcy złotych. O zamówienie mogą ubiegać się wykonawcy, którzy w ciągu ostatnich 3 lat przygotowali co najmniej jedną podobną dokumentację za co najmniej tę samą kwotę. Kryterium ceny będzie miało wagę 60%, a doświadczenia – 40%. Otwarcie ofert nastąpi 16 kwietnia.
Nowa linia kolejowa
Nowy odcinek torów (Polkowice – Głogów) ma liczyć ok. 15 km. Włączenie do linii 14 zaplanowano nieco na południowy zachód od stacji Głogów. Na południowym odcinku (Lubin – Polkowice) nowa linia ma przebiegać równolegle do linii 971 lub wręcz wykorzystywać tę samą infrastrukturę (po jej modernizacji). Na pytanie o wybór wariantu jedno- lub dwutorowego odpowie zamawiane studium. Nie jest również przesądzone, czy planowana linia będzie zelektryfikowana, do jakich prędkości będzie przystosowana ani czy będą konieczne korekty przebiegu istniejących torów. Autorzy dokumentu mają ponadto zaproponować lokalizację przystanków i sposób ich powiązania z komunikacją autobusową oraz transportem indywidualnym (parkingi).
źródło: mat. przetargowe. Kolorem czerwonym zaznaczono sugerowany przebieg nowej linii
Samorządy Polkowic i sąsiadujących gmin
od dawna zabiegają o pasażerskie połączenie kolejowe. W przeszłości organizowano nawet cieszące się dużym zainteresowaniem promocyjne przejazdy wagonem motorowym po istniejącej linii towarowej. Główny argument władz lokalnych to kongestia na drogach w gęsto zaludnionym i dobrze rozwiniętym gospodarczo regionie i związana z nią niewydolność transportu samochodowego. Do argumentów tych przyłącza się Urząd Marszałkowski oraz KGHM, dla którego nowa infrastruktura kolejowa będzie oznaczała krótszą i szybszą trasę transportu towarów.
Pół wieku bez kolei pasażerskiej
„Istniejąca infrastruktura drogowa wyczerpała już swoją przepustowość na ww. odcinku, ponadto oferta przewoźników drogowych działających w przedmiotowej relacji jest niewystarczająca” – napisano w opisie przedmiotu zamówienia. Budowa planowanego odcinka skomunikuje trzy najważniejsze miasta Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego (z Lubina do Legnicy prowadzi zelektryfikowana linia 289, czynna obecnie na tym odcinku w ruchu towarowym). Poprzez Legnicę można z kolei szybko i sprawnie dojechać do Wrocławia.
W przeszłości możliwość dojazdu koleją do Polkowic zapewniała linia Rudna Gwizdanów – Polkowice, czynna w ruchu pasażerskim w latach 1900-1969. W 1974 r. została fizycznie zlikwidowana. Od tego czasu do miasta docierają tylko pociągi towarowe, jadące linią 971 Lubin Górniczy – Rudna Główna. Obecnie ta ostatnia jest własnością Pol-Miedź Trans Linie Kolejowe.