Partnerzy serwisu:
Pasażer

Połączenie kolejowe do Modlina - potrzebne?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-04-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rafał Freyer/ Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Połączenie kolejowe do Modlina - potrzebne?
Z realizacją połączenia kolejowego do lotniska w Modlinie są same problemy. Inwestycja miała początkowo zostać zrealizowana na rozgrywki Euro 2012, dziś mówi się jednak o tym, że pociągiem do mazowieckiego portu pojedziemy nie wcześniej, niż po 2020 roku. Czy ta inwestycja jest jednak w ogóle potrzebna?

Modlin jest pierwszym w Polsce lotniskiem niskokosztowym, zbudowanym z myślą o obsłudze przede wszystkim tanich linii lotniczych, jak Ryanair czy Wizz Air. Jednak w Europie takich portów, przystosowanych specjalnie do obsługi tanich przewoźników jest już całkiem sporo. Wśród najpopularniejszych wystarczy wymienić Londyn Luton, Frankfurt Hahn, Brukselę Charleroi czy Rzym Ciampino. Wszystkie one są dobrze znane pasażerom podróżującym z tanimi liniami lotniczymi. Większość z nich radzi sobie całkiem nieźle bez połączeń kolejowych, które bezpośrednio łączyłyby je z miastem.

Według danych przesłanych do redakcji „Rynku Infrastruktury” przez Rafała Freyera, pasjonata tanich linii, wśród siedemnastu najpopularniejszych europejskich lotnisk obsługujących linie niskokosztowe, tylko cztery mają bezpośrednie połączenie kolejowe z miastem.

17 lotnisk, uwzględnionych w raporcie, spełnia następujące kryteria: dominują na nich tzw. tanie linie (w większości Ryanair, w niektórych Easyjet oraz Wizz Air), obsługują największe europejskie metropolie i są uzupełniającymi portami lotniczymi dla danego obszaru. To takie lotniska jak: Barcelona Girona, Berlin Shoenefeld, Bruksela Charleroi, Dusseldorf Weeze, Frankfurt Hahn, Glasgow Prestwick, Londyn Luton, Londyn Southend, Londyn Stansted, Mediolan Bergamo, Oslo Rygge, Oslo Trop, Paryż Beauvais, Rzym Ciampino, Sztokholm Skavsta, Sztokholm Vasteras oraz Warszawa Modlin.

Cztery lotniska posiadające bezpośrednie połączenie kolejowe z miastem to porty Londyn Stansted, Londyn Southend, Glasgow Prestwick i Berlin Sheonefeld. 11 lotnisk (w tym Modlin) posiada natomiast połączenie kolejowe do stacji oddalonej o kilka kilometrów, a potem realizowane jest przez wahadłowy autobus. Dwa lotniska natomiast nie zapewniają żadnej możliwości dojazdu koleją a są to Frankfurt Hahn i Barcelona Girona.

Najmniejsza odległość między terminalem a stacją kolejową jest na lotnisku Luton pod Londynem i wynosi 2,4 km. Najdalej jest w Charleroi pod Brukselą, gdzie dystans między terminalem a stacją kolejową wynosi 11,1 km.

Średnia odległość między terminalem a stacją kolejową na 11 lotniskach, które realizują połączenia kolejowe w kombinacji z autobusem wahadłowym wynosi 6,16 km. W przypadku Modlina odległość to 4,3 km, a więc poniżej średniej europejskiej.

Na wszystkich 17 lotniskach pasażerowie linii lotniczych Ryanair i Wizzair przechodzą z terminala do samolotu „na piechotę,” tzn. bez dowozu autobusem lub poprzez tzw. „rękaw”. Na większości w/w portów lotniczych w ogóle nie m rękawów. Na lotnisku Stansted (największe lotnisko dla tanich linii w Europie) niektóre loty mogą być obsługiwane poprzez rękaw. Jednak nigdy nie dotyczy to pasażerów linii Ryanair.

Lotnisko Warszawa-Modlin jest trzecim najbliżej położonym centrum lotniskiem dla tanich linii w Europie (40,1 km do centrum Warszawy). Najbliżej miasta usytuowane jest lotnisko Ciampino w Rzymie (17,5 km), potem jest Schoenefeld w Berlinie (19,2 km). Pamiętać jednak należy, że Ciampino i Schoenfeld to dawne główne lotniska i stąd niewielka odległość od centrum. Poza tym lotnisko Shoenfeld zostanie wkrótce zlikwidowanie i zastąpione nowym centralnym portem lotniczym Berlin Brandenburg, który będzie obsługiwał wszystkie połączenia wszystkich linii latających do Berlina. Dlatego w przyszłości lotnisko Berlin Brandenburg nie będzie można zaliczyć do kategorii typowych lotnisk dla tanich linii. Najdalej położone jest lotnisko Hahn, oddalone o 124 km od Frankfurtu. Średnia odległość dla wszystkich 17 lotnisk od centrum miasta wynosi 71,45 km. Modlin jest znacznie poniżej średniej europejskiej (40,1 km).

Wszystkie te dane jednoznacznie pokazują, że specyfika lotnisk przeznaczonych dla tanich linii lotniczych nie wymaga pilnego łączenia ich z centrami miast za pomocą kolei a na większości z nich dobrze sprawdzają się połączenia łączone: kolej + autobus, tak jak jest to obecnie rozwiązane w Modlinie. Zachęcającym czynnikiem przemawiającym za budową połączenia kolejowego do mazowieckiego portu może być jedynie fakt, że transport intermodalny, czyli łączący różne środki komunikacji, jest przez Unię bardzo wspierany.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5