28 września Koleje Małopolskie uruchomiły połączenie na trasie Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko – Wieliczka Rynek Kopalnia. Start został opóźniony o miesiąc.
Punktualnie o godz. 4:05 odjechał pierwszy pociąg z Dworca Głównego w Krakowie do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Balicach. Na pokładzie pociągu oraz na peronie na pasażerów czekały słodkie upominki, gorąca kawa oraz gadżety od Kolei Małopolskich i PKP PLK S.A. – zarządcy Infrastruktury kolejowej, który zmodernizował linię na trasie z Krakowa do Balic.
– Cieszę się, że udało nam się rozpocząć kursy na tej trasie. Jestem pewien, że krótki czas przejazdu, dogodna siatka połączeń i odjazdy pociągów o stałych godzinach szybko zyskają uznanie podróżnych, tak jak miało to miejsce w przypadku uruchomionego przez nas w grudniu 2014 r. połączenia z Krakowa do Wieliczki – zaznaczył Ryszard Rębilas, prezes Zarządu Kolei Małopolskich.
Opóźnienie oddania linii w ostatniej chwili
Otwarcie pierwotnie miało się odbyć 1 września, potem 15 września. Po raz kolejny jednak trzeba je było przesunąć w czasie. Również za pierwszym razem zmiana terminu odbyła się w ostatniej chwili. Pozwolenie na użytkowanie linii kolejowej z Krakowa do Balic PKP PLK otrzymała 15 września. Za opóźnienia inwestor wini wykonawcę. Zapewnia, że do ostatniej chwili wydawało się, że firma Astaldi zdąży wykonać wszystkie prace.
Umowę z wykonawcą w formule „zaprojektuj i buduj” za blisko 200 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały 26 września 2013 r. Dwa tygodnie temu (13 września), po zmodernizowanej linii kolejowej do Portu Lotniczego Kraków-Balice przejechał testowo pierwszy elektryczny pociąg pasażerski. Zapraszamy na fotorelację z tego przejazdu.
Bilet za osiem złotych
Połączenie Kraków Główny – Kraków Lotnisko, jest obsługiwane od dziś przez spółkę Koleje Małopolskie w ramach przedłużenia połączeń do Wieliczki (KMŁ przewiozły na tej linii milion pasażerów w ciągu niespełna dziewięciu miesięcy).
Całą trasę z Wieliczki do Balic podzielono na trzy strefy. Bilet jednorazowy w strefie A, obejmującej odcinek Kraków Główny – Kraków Lotnisko, kosztować będzie 8 zł. Tyle za przejazd pasażerowie płacili ostatni raz w 2009 r. Potem Przewozy Regionalne, które obsługiwały połączenie, podniosły cenę nawet do 19 zł. Należy jednak zaznaczyć, że nowa cena jest i tak znacznie większa niż w przypadku innego, podobnej długości odcinka linii do Wieliczki, również obsługiwanego przez Koleje Małopolskie – tutaj za bilet pasażerowie płacą zaledwie 3 zł.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.