Litwa, Łotwa i Estonia mają przeanalizować możliwości uruchomienia przewozów pasażerskich między swoimi stolicami. Zanim zostanie ukończona Rail Baltika o torze normalnym 1 435 mm, najpierw miałyby zostać użyte dotychczasowe tory szerokie 1 520 mm.
Brak połączeń kolejowych łączących państwa bałtyckie – Litwę, Łotwę i Estonię – od lat stanowi białą plamę na europejskiej kolejowej mapie. To właśnie kolejowe usługi pasażerskie były tematem rozmów ministrów transportu tych trzech krajów. Spotkanie dotyczyło przede wszystkim współpracy na rzecz poprawy połączeń pasażerskich i towarowych, ale także przyspieszenia realizacji projektu Rail Baltica oraz rozwoju korytarza transportowego północ-południe w celu stworzenia dodatkowego połączenia transportowego z Ukrainą z pominięciem Rosji i Białorusi. Ministrowie zgodzili się także na powołanie wspólnej grupy roboczej, której rolą będzie zwiększenie znaczenia sektora kolejowego krajów bałtyckich, co ma szczególne znaczenie w cieniu wojny Rosji z Ukrainą.
Ministrowie popierają połączenia Wilno-Ryga-Tallin
Litewski minister transportu i komunikacji, Marius Skuodis, zaznaczył, że Litwa może uruchomić w najbliższej przyszłości połączenia pasażerskie Wilno – Ryga – Tallin, pod warunkiem wspólnego porozumienia z innymi krajami. – Taki pociąg byłby naturalnym uzupełnieniem uruchomionego w grudniu 2022 r.
połączenia z Wilna do Warszawy i Krakowa. Zwiększyłoby to nie tylko możliwości podróżowania, ale także przyczyniłoby się do rozwoju przyjaznego dla środowiska transportu kolejowego – zaznaczył.
Estońska minister Riina Sikkut poparła uruchomienie takiego połączenia, ale jak przyznała, wymaga to gruntownych wstępnych prac i analiz. – Nowoczesna infrastruktura transportowa jest jednym z kluczowych czynników zacieśniania więzi gospodarczych, dlatego ukończenie projektu Rail Baltica jest naszym najwyższym geopolitycznym i gospodarczym priorytetem. Jednak w trakcie budowy Rail Baltiki możemy rozważyć przewóz pasażerów na istniejącej trasie Wilno – Ryga – Tallinn – przyznał.
Konieczne uzgodnieniaŁotewski minister transportu Jānis Vitenbergs zaznaczył na spotkaniu, że „konieczne jest uzgodnienie warunków, na jakich mogłoby nastąpić uruchomienie połączeń i wykorzystanie już istniejących tras poprzez odpowiednie ich dostosowanie”.
Minister Marius Skuodis wraz ze swoimi łotewskimi i estońskimi odpowiednikami
omówił także status realizacji projektu Rail Baltica. Według ministra transportu i komunikacji Republiki Litewskiej kraj będzie starał się jak najszybciej zakończyć swoją część projektu i utworzyć połączenie z Polską do 2028 roku.
Na początku tego roku Litwa wraz z Łotwą, Estonią wraz ze spółką joint venture stworzoną przez te państwa – RB Rail AS –
złożyły wnioski o dodatkowe dofinansowanie unijne na realizację europejskiego korytarza kolejowego Rail Baltica. Łączna wartość wniosku trzech państw bałtyckich to 1,15 mld euro, z czego 400 mln euro miałoby przypaść Litwie.
Ministrowie państw bałtyckich podkreślili również, że równolegle z intensywną budową Rail Baltica potrzebny jest wspólny plan państw bałtyckich dotyczący skoordynowanego przejścia bałtyckiej sieci kolejowej na tory o europejskiej szerokości.