W Poczdamie odbył się V Polsko-Niemiecki Szczyt Kolejowy. O randze imprezy świadczy obecność prezesa DB Richarda Lutza i wiceministra Andrzeja Bittela. Koleje Niemieckie poinformowały jako pierwsze o efektach spotkania.
– Partnerzy walczą o lepszą ofertę na dalekobieżnym połączeniu Berlin – Frankfurt nad Odrą Kraków – Przemyśl – napisało biuro prasowe DB. Niemcy zauważają, że obecnie na wskazanej trasie kursuje tylko para pociągów, a w niedalekiej przyszłości projektowane jest uruchomienie drugiej pary. Prawdopodobnie chodzi po prostu o dołączenie wagonów do Przemyśla do nocnego pociągu Nightjet z Berlina do Wiednia, który teraz dociera do Wrocławia, Opola, a później jedzie na południe – do Raciborza i przez Czechy do Wiednia. Takie rozwiązanie było już praktykowane na początku działania pociągu i
napotykało na kuriozalne kłopoty. Przypomnijmy też, że istniejące dzienne połączenie EC Wawel wciąż ma
duże problemy związane z punktualnością, podobnie jak pociągi Warszawa – Berlin i Gdynia – Berlin. A tych ma być więcej „wkrótce”.
– Co dwie godziny od rana do późnego popołudnia miałyby kursować pociągi Warszawa – Berlin przez Poznań. Już dziś ta linia jest dobrze wypełniona pociągami, bowiem od czerwca 2023 r. kursuje na tej trasie sześć par pociągów międzynarodowych dziennie – zauważa DB. Na razie jednak do realizacji takiego założenia PKP Intercity brakuje lokomotyw wielosystemowych, a nawet wagonów zdolnych wyjechać za granicę.
DB przypomina też o inwestycji, która toczy się od Berlina do Szczecina. – Trasa między Berlinem a Szczecinem między Angermünde a granicą niemiecko-polską jest elektryfikowana, dobudowywany jest drugi tor, linia jest wyposażana w europejski system sterowania pociągiem ETCS. Od 2026 r. lokalne pociągi ze stolicy Niemiec nad polskie Morze Bałtyckie będą kursować o pół godziny szybciej niż obecnie, pojawią się też nowe relacje – informuje DB. O nowych Flirtach DB, które będą podstawą relacji oraz o nowych kursach pociągów,
piszemy tutaj.– Od dnia ataku jesteśmy w ścisłym kontakcie z naszymi partnerami w PKP na temat tego, jak możemy pomóc. Współpracujemy przy humanitarnym moście kolejowym, który od marca 2022 roku służy do dostarczania pomocy bezpośrednio na tereny dotknięte wojną. DB i PKP wspólnie zapewniły setkom tysięcy ludzi możliwość bezpiecznego opuszczenia stref działań wojennych. Pół miliona uchodźców skorzystało z naszego biletu helpukraine – powiedział szef niemieckiej kolei.