fot. PKP PLKLinia kolejowa nr 281 w okolicach Krotoszyna
Zarządca infrastruktury kolejowej zapowiada kolejny etap modernizacji linii nr 281 na terenie województwa wielkopolskiego. Po kilku miesiącach od zakończenia prac pomiędzy Jarocinem a Koźminem robotnicy zainaugurują przebudowę odcinka Krotoszyn – Koźmin Wielkopolski. Roboty będą prowadzone również na stacji w Krotoszynie.
W latach 2022 – 2023 prowadzona była modernizacja ok. 14-kilometrowego odcinka Koźmin Wielkopolski – Jarocin, który stanowi fragment linii nr 281 Oleśnica – Chojnice. Wiązało się to z bardzo dużymi utrudnieniami w komunikacji pomiędzy Krotoszynem i Poznaniem, a uciążliwości dla pasażerów trwały o ok. pół roku dłużej, niż wynikało to z pierwotnego planu. Teraz rozpoczyna się kolejny etap przebudowy trasy wybiegającej z Krotoszyna w kierunku Jarocina, co oznacza kolejną przerwę w ruchu pociągów.
Dwukrotny wzrost prędkości
– Między Krotoszynem a Koźminem Wielkopolskim planujemy wymianę szyn i podkładów. Prace obejmą odcinek o długości ok. 15 km – opisuje Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Zapewnia, że remont przejdzie ponadto szereg obiektów inżynieryjnych i 15 przejazdów kolejowo-drogowych. W ramach tego samego zadania na stacji Krotoszyn montowane będą nowe rozjazdy. Spodziewanym przez zarządcę infrastruktury efektem inwestycji ma być poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróży oraz usprawnienie ruchu.
Dopuszczalna prędkość wzrośnie bowiem z 60 do 120 km/godz. – Dzięki temu czas przejazdu skróci się z 19 do ok. 12 min – mówi przedstawiciel PLK. Składy towarowe, które nie zatrzymują się na przystankach pośrednich, mają zaś przejeżdżać trasę z Krotoszyna do Koźmina w ok. 10 min (dotychczas 17 min).
Zabrakło pieniędzy na równoczesne prace na obu odcinkach
– Roboty są planowane od lipca do końca grudnia tego roku – usłyszeliśmy. W związku z tym, że linia ma charakter jednotorowy, pociągi osobowe zostaną zastąpione autobusami. Na czerwiec planowane jest zawarcie umowy z wykonawcą zadania.
Dlaczego robót pomiędzy Krotoszynem a Koźminem nie przeprowadzono w okresie, gdy i tak zamknięty był fragment z Koźmina do Jarocina? – Nie było możliwości równoczesnego prowadzenia prac na obu odcinkach ze względu na konieczność zapewnienia finansowania – stwierdza Radosław Śledziński. Równolegle z zapowiedzianymi na drugą połowę tego roku robotami przebudowywana ma być natomiast infrastruktura pasażerska stacji Krotoszyn. Również w grudniu sfinalizowana ma być przebudowa peronów zakładająca ich podwyższenie oraz wyposażenie w nowe wiaty, ławki czy oświetlenie LED. Zadanie warte ok. 7,6 mln zł zostanie sfinansowane z rządowego programu przystankowego na lata 2021 – 2025.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.