Od 29 października pasażerowie wsiadają do pociągów z nowego peronu nr 3 w Stargardzie. Zmieniła się organizacja ruchu na stacji.
Wykonawcy prac na parzystej stronie stacji w Stargardzie zakończyli roboty związane z przebudową torów, sieci trakcyjnej, urządzeń starowania ruchem kolejowym oraz peronu nr 3, co zwiększy bezpieczeństwo ruchu pociągów – informują PKP PLK. Nowy peron jest wyższy i szerszy, zbudowano nową wiatę i ławki pod nią. Zainstalowano nowe ledowe oświetlenie, pojawiły się wyświetlacze, gabloty z rozkładami jazdy oraz nowy system nagłośnieniowy.
W podobnym standardzie zostaną zmodernizowane perony numer 1 oraz 2, a po zakończeniu wszystkich prac lepszą komunikację na stacji zapewni nowe przejście pod torami, które będzie prowadziło od budynku dworca na perony oraz drugą stronę miasta, do Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Będzie ono wyposażone w windy.
Zmiany w organizacji ruchu na stacji w Stargardzie
Jak tłumaczy spółka PKP PLK, oddanie do użytku nowego peronu wiązało się z wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu na stacji. Od 29 października zostało uruchomione dojście w poziomie szyn do peronu nr 1 i 3. Prowadzi ono z jednej strony stacji od Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego, z drugiej strony od terenu w okolicach budynków Sekcji Eksploatacji PLK SA oraz Lokalnego Centrum Sterowania. Zamknięty został peron nr 2 i dojście do niego (zarówno pod torami, jak i w poziomie szyn – od strony parkingu P&R przy ul. Barnima).
Przez 2 tygodnie, w dniach od 29 października do 11 listopada, przy peronie nr 3 będą zatrzymywały się pociągi jadące na i z linii kolejowej nr 351 (dla pociągów regionalnych jest to kierunek Krzyż/Poznań). Pociągi jadące na i z linii kolejowej nr 202 (dla pociągów regionalnych jest to kierunek Koszalin/Słupsk, Szczecinek, Piła), będą zatrzymywały się przy peronie nr 1.
Od niedzieli 12 listopada wszystkie pociągi pasażerskie będą zatrzymywały się przy peronie nr 3. Wyłączony z eksploatacji dla pasażerów zostanie peron nr 1.
Przebudowa wiaduktów w mieście
W Stargardzie prowadzona jest przebudowa czterech wiaduktów kolejowych, na ulicach: Bogusława IV, Wyszyńskiego, Pierwszej Brygady/Konopnickiej oraz Składowej. Efektem prac będzie płynny i bezpieczny ruch kolejowy, kierowcy zyskają szerszą jezdnię, a dla pieszych i rowerzystów powstaną chodniki oraz ścieżki. Konstrukcja obiektu przy ulicy Składowej będzie także dostosowana do planowanej obwodnicy drogowej Stargardu. Pozwoli to na usprawnienie komunikacji w mieście i wyprowadzenie częściowo ruchu samochodów z centrum miasta. Prace prowadzone są w sposób umożliwiający prowadzenie ruchu kolejowego.
Do końca października wykonawca planuje odtworzenie nawierzchni drogowej pod wiaduktem na ul. Składowej, co pozwoli na przywrócenie ruchu pod obiektem od 1 listopada. Rozpoczęcie prac na wiadukcie na ul. Wyszyńskiego wykonawca planuje od 15 listopada. Zakres prac będzie wiązał się z wprowadzeniem tymczasowej organizacji ruchu, którą wykonawca uzgodnił z zarządcą drogi. W dalszej kolejności przeprowadzone zostaną prace na drugich połówkach wiaduktów przy ul. Pierwszej Brygady/Konopnickiej oraz Bogusława IV.
Kolejna opóźniona inwestycjaJak informuje PLK, na stacji Stargard powstało Lokalne Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym, w którym od 29 października system komputerowy pod nadzorem dyżurnych ruchu będzie sterował ruchem kolejowym na odcinku między Kolinem a Stargardem. Po zakończeniu modernizacji linii kolejowej Poznań – Szczecin, z LCS w Stargardzie będzie prowadzony ruch pociągów między Krzyżem a Szczecinem Dąbiem.
Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 miliardy złotych jest współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „CEF” („Łącząc Europę”). Większość zasadniczych prac na całej trasie planowana jest do końca 2023 roku. Jak podaje PLK, zakończenie prac na stacji w Stargardzie planowane jest do końca 2024 roku. Projekt ma opóźnienie, a po linii nadal jeździmy bardzo wolno. Kuriozalna sytuacja miała miejsce kilka miesięcy temu, gdy z uwagi na planowanie ruchu na linii
pociągi regionalne jeździły szybciej niż ekspresy.