Blisko 9 na 10 pojazdów szynowych w użytku Polregio – nawet starszych – jest dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Podróżni o ograniczonej mobilności mogą liczyć również na pomoc drużyny konduktorskiej i udogodnienia w kasach przewoźnika.
Wszystkie drużyny konduktorskie Polregio są specjalnie przeszkolone z udzielania pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami podczas podróży. Do grupy tej zaliczają się pasażerowie korzystający z wózków inwalidzkich oraz podróżni z dysfunkcjami narządów wzroku i słuchu, ale także osoby starsze, poruszające się o kulach, rodzice z małymi dziećmi, kobiety w ciąży oraz wszyscy pasażerowie, którzy z innych powodów mają trudności z przemieszczaniem się, zakupem biletów czy dostępem do informacji o przejazdach. Obsługa pociągu służy wsparciem wszystkim, którzy go potrzebują.
Pomoc w podróży
W składach Polregio można skorzystać z usługi asysty. Drużyna konduktorska, która współpracuje z obsługą innych przewoźników oraz obsługą dworca, zapewnia pomoc przy wejściu i wyjściu z pociągu oraz przy zabraniu bagażu. Skorzystanie z tej formy wsparcia nie wiąże się z żadną dodatkową opłatą. Usługę można zamówić na kilka sposobów:
- poprzez formularz elektroniczny na stronie przewoźnika;
- przez e-mail – do każdego województwa jest przypisany specjalny adres, służący do zamawiania asysty;
- przez infolinię, dostępną pod numerem 800 022 222 i działającą we wszystkie dni tygodnia w godz. 7:00-23:00;
- w kasach biletowych – obsługa kasy wypełnia formularz i w imieniu podróżnego kontaktuje się z infolinią.
Choć regulacje obowiązujące w Unii Europejskiej warunkują zapewnienie asysty zgłoszeniem zapotrzebowania na nią minimum 24 godziny przed przejazdem, to Polregio przyjmuje również zgłoszenia wpływające w krótszym terminie. W takim przypadku wsparcie udzielane jest jednak przez przewoźnika w stopniu, na jaki pozwalają aktualne możliwości – asysta może wiązać się z koniecznością zmiany podstawianego pociągu na pojazd dostosowany do potrzeb podróżnego, co z uwagi na kwestie logistyczne może już nie być możliwe na kilka godzin przed przejazdem.
Osoby o ograniczonej mobilności, nieposiadające biletu są zwolnione z obowiązku zgłaszania się do konduktora niezwłocznie po wejściu do pociągu. Nie są również obciążane dodatkowymi opłatami za wydanie biletu podczas podróży. Z kolei osoby podróżujące z psem przewodnikiem lub psem asystującym, nie muszą nabywać biletu na przewóz zwierzęcia.
Udogodnienia w pociągach i kasach Polregio
W udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami wyposażonych jest niemal 90 proc. wszystkich pociągów w użytku Polregio. Ich dostępność może jednak różnić się pomiędzy województwami. W składach tych znajdują się windy i pomosty ułatwiające wsiadanie, specjalne (oznaczone piktogramami) miejsca w wagonach oraz toalety przystosowane do potrzeb pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich. Więcej podobnych udogodnień można zauważyć w nowszych, bardziej nowoczesnych pociągach. Przykładowo: pojazdy Polregio na Podlasiu wyposażone są też w pola uwagi ułatwiające poruszanie się niewidomym i słabowidzącym, w składach nadawane są komunikaty głosowe o zbliżających się przystankach, a trasa przejazdu jest dodatkowo wyświetlana na ekranach umieszczonych wewnątrz pojazdu.
W województwach lubelskim, opolskim, podkarpackim, podlaskim i zachodniopomorskim do potrzeb pasażerów o ograniczonej mobilności dostosowane są wszystkie pociągi. Standardy dostępności spełnia 99% pojazdów w Wielkopolsce, 93% taboru spalinowego i 60% elektrycznych zespołów trakcyjnych na Pomorzu, 90% pojazdów w województwie warmińsko-mazurskim, 87% w świętokrzyskim, 75% w kujawsko-pomorskim, a zdecydowana większość również w województwie łódzkim i na Dolnym Śląsku.
Do obsługi podróżnych z niepełnosprawnościami przystosowana jest również większość kas Polregio. Udogodnienia dla kupujących bilety to przede wszystkim obniżone okienka, ale także oznaczenia w alfabecie Braille’a, dotykowe ścieżki prowadzące dla niewidomych oraz pętle indukcyjne, które są wsparciem dla osób z dysfunkcjami narządu słuchu. Szczegółowe informacje na temat planowania podróży bez barier są dostępne na
stronie przewoźnika.