Zarządy Lotos Kolej i Orlen Koltrans podpisały plan połączenia tych przewoźników. To dodatkowy efekt fuzji gigantów paliwowych, który spowoduje powstanie silnego przewoźnika państwowego numer dwa.
W sierpniu ubiegłego roku
połączenie Orlenu i Lotosu zostało zarejestrowane przez Sąd. Już w 2020 roku
zapowiadano, że to Lotos Kolej będzie podmiotem dominującym przy połączeniu części kolejowych gigantów. Jest to bowiem od lat
trzeci w Polsce co wielkości operator pod względem przewiezionej masy towarów (po PKP Cargo i DB Cargo), a pod względem pracy przewozowej - drugi (tylko za PKP Cargo). Orlen Koltrans też jest od lat w pierwszej dziesiątce przewoźników.
Po fuzji początkowo nie było zmian dotyczących działalności obu spółek przewozowych. Teraz jednak spółka Lotos Kolej opublikowała uzgodniony i podpisany 28 kwietnia 2023 r. przez zarządy plan połączenia. Stosowna uchwała ma zostać podjęta podczas Zgromadzenia Wspólników w ciągu miesiąca.
Jak czytamy, połączenie spółek ma przynieść "optymalizację i uproszczenie struktury właścicielskiej". Spółka Orlen Koltrans zostanie rozwiązana bez likwidacji, a wszystkie aktywa i pasywa przejdą na Lotos Kolej w drodze sukcesji uniwersalnej. Przeniesiony zostanie cały majątek. W dokumencie nie ma mowy o zmianach dotyczących zatrudnienia czy strategii przewoźnika.
Jak podano, połączenie nie będzie wymagać zgody UOKiK, bo obie spółki w całości należą do PKN Orlen. Podczas połączenia kapitał zakładowy Lotos Kolej zostanie podwyższony z 2 mln zł do 3,17 mln złotych. Majątek Orlen Koltrans na dzień 1 marca 2023 został ustalony na 55 mln złotych, a Lotos Kolej na 94 mln złotych (metodą dochodową).