Rynek kolejowy wykorzystuje sprzęt podnośnikowy od kilkunastu lat. W ostatniej dekadzie, wraz ze wzrostem wydatków na inwestycje kolejowe, rosło także zapotrzebowanie wykonawców na ten rodzaj sprzętu. Branża ma również dobre prognozy na przyszłość.
Kształtu nabierają plany związane z nową perspektywą unijną – obecnie konsultowany jest Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 czyli FEnIKS, który zastąpi dotychczasowy Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Co więcej, pojawiają się plany związane z budową szybkiego połączenia kolejowego między Warszawą a Łodzią, czy innych “szprych” planowanych w ramach infrastruktury należącej do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
Stale rozwija się także sama branża podnośnikowa, w której mamy do czynienia z coraz nowszym, bezpieczniejszym i zapewniającym więcej możliwości sprzętem. O rozwoju świadczy także sukces polskiego lidera branży podnośnikowej, firmy AA HERKULES. Do czego jednak branża kolejowa wykorzystuje zwyżki?
Rodzaje zwyżek i możliwości wykorzystania sprzętu podnośnikowego w przypadku inwestycji kolejowych
W przypadku realizacji inwestycji w branży kolejowej podesty ruchome wykorzystuje się przy wszelkiego rodzaju pracach budowlanych i konstrukcyjnych, przy pracach konserwacyjnych, instalacyjnych, serwisowych, pracach elewacyjnych oraz szeroko pojętych rewitalizacja dworców kolejowych, czy budowach mostów/wiaduktów kolejowych. Podnośniki, choć rzadziej, wykorzystywane są także w hangarach serwisowych, przy inspekcjach, objazdach kontrolnych, naprawach awaryjnych. Zacznijmy jednak od tego, że możliwość wykorzystania podnośnika jest zależna od wielu czynników – począwszy od przepisów, przez miejsce i rodzaj wykonywanej pracy, po dobór typu do konkretnej pracy i specjalistyczne przystosowanie podnośnika (np. do poruszania się po torach).
Wykonawcy realizujący kolejowe i inne infrastrukturalne inwestycje budowlane do dyspozycji mają różne rodzaje podnośników:
Teleskopowo-przegubowe
Podnośnik teleskopowo-przegubowy przy pracach konstrukcyjnych - Budowa Centrum Przesiadkowego Katowice-Zawodzie.
Podnośniki teleskopowe na wagonie kolejowy
Podnośnik teleskopowo-przegubowy na lotnisku Katowice-Pyrzowice
Nożycowe
Podnośnik nożycowy wykorzystywany do prac związanych z oświetleniem na dworcu kolejowym we Wrocławiu
Teleskopowo-przegubowe gąsienicowe
Podnośnik gąsienicowy - praca przy rewitalizacji zabytkowego obiektu
Masztowe

Podnośnik masztowy przy pracach instalacyjnych
Podnośnik masztowy przy pracy w magazynie
Funkcjonalność podnośników przekłada się na bezpieczeństwo i ergonomię pracy, o czym świadczy powszechność wykorzystania maszyn. Należy pamiętać, że zwykłych zwyżek przeznaczonych do ww. prac nie można wykorzystać przy serwisie sieci trakcyjnych, czy pracach związanych z sieciami wysokiego napięcia (nie pozwalają na to przepisy). Podnośniki koszowe, jakie wykorzystują firmy serwisujące sieci i sprzęt spółek energetycznych są specjalnie dostosowane do tego celu.
Spółki z dużym kapitałem inwestują we własny sprzęt podnośnikowy, a wykonawcy inwestycji chętnie korzystają z wynajmu
Większe firmy stać na zakup własnego sprzętu podnośnikowego – przez Zakład Maszyn Torowych Dział zamówień i gospodarki materiałowej, przetarg na dostawę fabrycznie nowych gąsienicowych podestów ruchomych w ostatnim czasie ogłosiła spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Na rynku jest wielu wykonawców inwestycji, którzy wykorzystują możliwość taniego wynajmu sprzętu dźwignicowego z wypożyczalni. Dzięki możliwości wynajmu odpowiedzialność za utrzymanie maszyny w odpowiednim stanie technicznym, czy koszty serwisu leżą po stronie wypożyczalni. Wypożyczalnie chcąc, być konkurencyjnymi zapewniają także korzystne ceny, oferują maszyny na zastępstwo w razie awarii oraz dowożą sprzęt bezpośrednio na teren inwestycji – co w wielu aspektach jest wygodne i opłacalne. Zwyżki są i bez wątpienia będą wykorzystywane przy kolejnych inwestycjach w branży kolejowej planowanych na najbliższe lata.
Podsumowanie
Promocja i rozwój infrastruktury kolejowej jest widoczna zarówno w przypadku transportu pasażerskiego, jak i towarowego. Na szybki rozwój mają wpływ m.in. środki z nowych programów unijnych oraz inwestycje planowane w ramach komponentu kolejowego CPK. To bez wątpienia kolejna okazja, żeby wykorzystywać możliwości sprzętu podnośnikowego.
Artykuł sponsorowany przygotowany przez wypożyczalnie podnośników AA HERKULES –
informacje oraz ofertę wynajmu podnośników znajdziesz na stronie wypożyczalni.