Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o ogłoszeniu przetargu na modernizację odcinka linii kolejowej Rabka Zaryte – Mszana Dolna w ramach projektu budowy linii Podłęże – Piekiełko w Małopolsce. Wciąż jednak nie podpisano umów na przetargi rozstrzygnięte w ramach tego projektu w zeszłym roku.
W komunikacie Ministerstwa Infrastruktury czytamy, że 17 lutego "ogłoszono postępowanie przetargowe na modernizację odcinka linii kolejowej Rabka Zaryte – Mszana Dolna". W rzeczywistości przetargu nie ma jeszcze na stronach PKP PLK, ale wkrótce powinien się tam pojawić. Inwestycja jest elementem budowy połączenia kolejowego w ramach projektu Podłęże – Piekiełko wraz z modernizacją linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz wrócą pociągi.
Zakres prac
Jak informuje MI, zakres prac na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna obejmuje m.in. przebudowę przystanków osobowych i stacji w celu zapewnienia dostępności i komfortu wszystkim podróżnym. Na stacji Mszana Dolna i na przystankach Mszana Dolna Marki i Raba Niżna wybudowane będą nowe, wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów. Na peronach znajdą się wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowanie. Wsparciem w komunikacji dla osób niewidomych i niedowidzących będzie oznakowanie z systemem ścieżek naprowadzających. Na stacji Mszana Dolna dostępność dla wszystkich podróżnych zapewni dodatkowo budowa przejścia pod torami z windą.
Inwestycja na linii Chabówka – Nowy Sącz obejmuje również budowę nowych torów wraz z elektryfikacją trasy oraz przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Ważnym elementem będzie także modernizacja i budowa nowych obiektów inżynierskich, m.in. budowa mostów w Mszanie Dolnej nad rzekami Rabą i Mszanką. Prace zapewnią sprawny i bezpieczny ruch kolejowy.
A umowy wciąż nie podpisane. Na kolej brakuje pieniędzy
Ministerstwo dodaje, że w drugim kwartale br. planowane jest wszczęcie kolejnego postępowania przetargowego dla odcinka Limanowa – bocznica Klęczany. – Mieszkańcy południowej Małopolski od dziesięcioleci czekają na powrót pociągów na trasę łączącą Rabkę i Chabówkę z Nowym Sączem. Rząd konsekwentnie dąży do spełnienia tego marzenia. Wkrótce będą mogły rozpocząć się prace budowlane, zatem projekt Podłęże – Piekiełko wkracza w fazę realizacji – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk cytowany w komunikacie.
Niemal dokładnie przed rokiem PKP PLK ogłosiła pierwsze przetargi w ramach tego projektu – we wrześniu
wybrano nawet najkorzystniejszą ofertę na modernizację linii 104 między Chabówką a Rabką. Umów na realizację nie podpisano jednak do dziś. Jak informowaliśmy PKP PLK czeka na określenie źródeł finansowania inwestycji – zakres podstawowy planowany jest do finansowania ze
środków Krajowego Planu Odbudowy które są dla Polski zablokowane. Takich problemów nie mają drogowcy –
budowy nowych dróg są realizowane przez rząd niezależnie od dostępności środków unijnych.