Pierwsze przetargi na modernizację linii Chabówka – Nowy Sącz będą ogłoszone w drugiej połowie bieżącego roku – zapowiada PKP PLK. Postępowań w sprawie powiązanej z nią budowy nowej linii Podłęże – Szczyrzyc można się natomiast spodziewać w roku 2022. Na razie trwają prace projektowe i wykup nieruchomości.
Pierwszy etap inwestycji obejmuje prace projektowe i geologiczne, a także wykup gruntów. Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK przypomina, że projekty budowlane dla odcinka Chabówka – Rabka Zaryte oraz bocznicy Klęczany – Nowy Sącz zostały opracowane w ubiegłym roku. Pozostałe są w trakcie przygotowywania. – Zakończenie opracowania całej dokumentacji planowane jest w IV kwartale 2021 roku, a wykupu gruntów – w IV kwartale 2022 r. – informuje przedstawicielka zarządcy infrastruktury. – Ponadto, niezależnie od realizowanej dokumentacji pozyskiwane będą decyzje administracyjne (pozwolenia na budowę) – dodaje.
Jak informowaliśmy w ubiegłym roku, PKP PLK zamierza realizować poszczególne etapy i odcinki obu zadań sukcesywnie, w miarę uzyskiwania decyzji administracyjnych. Pierwsze przetargi na roboty budowlane miały zostać ogłoszone w roku 2021 (dla modernizowanej linii 104) i 2022 (dla linii nowo projektowanych). Nasza rozmówczyni potwierdza, że harmonogram ten jest nadal aktualny. – [Pierwsze przetargi] planowane są w drugiej połowie bieżącego roku – uściśla.
W skład inwestycji wchodzi zarówno budowa nowej, 58-kilometrowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna (znanej powszechnie jako „linia Podłęże – Piekiełko”), jak i modernizacja istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz. To ostatnie przedsięwzięcie będzie miało bardzo szeroki zakres: w celu dostosowania parametrów linii do standardów Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T zostanie wykonana korekta przebiegu odcinka Tymbark – Nowy Sącz. Konieczna będzie budowa tuneli o łącznej długości ok. 6 km i ok. 2 km estakad. Istniejące dziś obiekty inżynieryjne zostaną przebudowane, a przejazdy – zmodernizowane.
Linia Podłęże – Szczyrzyc ma usprawnić zarówno ruch pasażerski w relacjach Kraków – Zakopane i Kraków – Nowy Sącz, jak i towarowy. Jej budowa pozwoli na uzupełnienie luki w sieci komplementarnej TEN-T, skracając odległość i czas przejazdu pociągów na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne. Jedną z korzyści będzie także odciążenie części linii towarowych na Górnym Śląsku.
Pierwszy etap inwestycji ma zostać sfinansowany z emisji obligacji PKP PLK. Dwa kolejne będą już jednak dofinansowane ze środków unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Część z nich będzie pochodziła z puli obecnej perspektywy budżetowej, a część – ze środków okresu programowania 2021-2027.