Samorząd województwa małopolskiego pod koniec tygodnia otworzy oferty na studium transportowe dla obszaru oddziaływania przyszłej linii Podłęże – Piekiełko. Wyniki opracowania mają pomóc w lepszym zaplanowaniu inwestycji uzupełniających i bardziej wydajnym wykorzystaniu funduszy europejskich z przyszłej unijnej perspektywy budżetowej. Tymczasem prace geologiczne i geotechniczne dla samej nowej linii PKP PLK określa jako zaawansowane.
W Dzienniku Urzędowym UE ukazało się ogłoszenie o
przetargu na opracowanie studium transportowego dla obszaru oddziaływania nowej linii kolejowej Podłęże – Piekiełko. W związku z prowadzonymi na zlecenie PKP PLK pracami przygotowawczymi województwo małopolskie zamierza zlecić opracowanie nowej dokumentacji wraz z aktualizacją modelu ruchu dla całego regionu. Wyniki mają zostać wykorzystane przy ustalaniu listy przyszłych interwencji strukturalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2021-2027.
Przeznaczona na ten cel kwota wynosi 2 759 700 zł. Samorząd zastrzega sobie prawo skorzystania z trzech opcji dodatkowych: zamówienia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, ankietowych badań uzupełniających oraz dodatkowych egzemplarzy raportu. Za cenę można otrzymać maksymalnie 60% przyznawanych punktów, reszta będzie przyznawana za skład zespołu oraz za przeprowadzenie pomiarów natężenia ruchu w dodatkowych miejscach. Oferty można składać do najbliższego piątku (7 sierpnia).
PKP PLK: Prace geologiczne bliskie końcaDorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK przypomina, że zarządca infrastruktury realizuje dopiero pierwszy etap przedsięwzięcia, zmierzającego do budowy linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna i modernizacji linii 104. Obejmuje on prace projektowe (na które
umowę podpisano w styczniu 2019 r.) i geologiczne oraz wykup gruntów. – Zakończyły się prace związane z koncepcją programowo-przestrzenną dla odcinków modernizowanej i nowo projektowanych linii kolejowych. Zaawansowane są prace geologiczno-inżynierskie i geotechniczne. W trakcie przygotowywania są projekty budowlane – informuje przedstawicielka PKP PLK. Jak dodaje, równocześnie wykonawca pozyskuje pozwolenia i uzgodnienia, konieczne dla przeprowadzenia wykupu nieruchomości oraz rozpoczęcia prac budowlanych.
Poszczególne etapy i odcinki zadania mają być realizowane sukcesywnie, po uzyskaniu decyzji administracyjnych. – Pierwsze przetargi na roboty budowlane dla modernizowanej linii kolejowej 104 Chabówka – Nowy Sącz są planowane w 2021 r., a dla linii nowo projektowanych – w 2022 r. – mówi Szalacha.
Budowa i modernizacja infrastruktury w Małopolsce ma być finansowana z udziałem zarówno środków krajowych, jak i unijnych. Pieniądze na pierwszy etap będą pochodziły z emisji obligacji PKP PLK. – Finansowanie Etapu II i Etapu III jest zakładane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w bieżącej i w kolejnej perspektywie – uściśla przedstawicielka zarządcy infrastruktury.
Linia 104: 6 km nowych tuneliKoniecznym elementem całego przedsięwzięcia będzie modernizacja linii 104 Chabówka – Nowy Sącz. Jej obecne parametry nie pozwoliłyby na przyjęcie ruchu zwiększonego po wybudowaniu nowej trasy. Na samej wymianie nawierzchni oraz modernizacji peronów się nie skończy. – Warunki ukształtowania terenu oraz konieczność zachowania standardów projektowych (prędkość, pochylenie) przewidzianych w umowie europejskiej AGTC oraz transeuropejskiej sieci kompleksowej TEN-T wymagają korekty przebiegu i budowy skomplikowanych obiektów inżynieryjnych – tuneli i estakad. W ramach modernizacji na odcinku Tymbark – Nowy Sącz przyjmuje się m. in. budowę dwóch estakad o łącznej długości ponad 2 km oraz dwóch tuneli o łącznej długości ok. 6 km – informuje Szalacha. Oprócz tego istniejące obiekty inżynieryjne zostaną przebudowane, a przejazdy – zmodernizowane.
Budowa 58-kilometrowej linii Podłęże – Szczyrzyc ma usprawnić zarówno ruch pasażerski (głównie między Krakowem a Zakopanem i Nowym Sączem), jak i towarowy (inwestycja ma uzupełnić lukę w sieci komplementarnej Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T). Nowa linia skróci odległość i czas przejazdu pociągów na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne, odciążając m. in. linie towarowe na Górnym Śląsku.