Najtańszą ofertę na budowę odcinka Szczyrzyc – Tymbark złożyło konsorcjum Intercor i tureckiej firmy Dogus. Dwóch pozostałych uczestników postępowania to Budimex, startujący wraz z Gülermakiem, i Porr z Trakcją System. Wszystkie oferty zmieściły się w kosztorysie, a najniższa z nich nie przekroczyła nawet 2 miliardów złotych – to najważniejsze wiadomości z otwarcia ofert.
Od ogłoszenia przetargu (
początek września 2024 r.) do otwarcia ofert upłynęło blisko 8 miesięcy. Warunki zamówienia oraz ostateczny termin składania ofert zmieniano aż trzynaście razy. Pierwsze postępowanie na budowę nowej linii wchodzącej w skład inwestycji „Podłęże – Piekiełko” wzbudziło bowiem bardzo duże zainteresowanie firm budowlanych.
W końcu oferty zdecydowały się jednak złożyć tylko trzy z nich. Najniższą cenę brutto zaproponowało konsorcjum Intercor – Dogus Insaat – Dogus Construction Poland (1 917 858 610,55 zł). Drugie miejsce zajęło konsorcjum Budimex – Budimex Kolejnictwo – Gülermak (2 082 826 134,14 zł), a trzecie – Porr wraz z Porr Bau i firmą Trakcja System (2 173 410 000 zł).
Wszyscy uczestnicy postępowania zmieścili się zatem w kosztorysie, który wynosił 2 644 500 000 zł (i to nie licząc ewentualnego zamówienia dodatkowego na interfejs, które wszyscy oferenci wycenili na 3-3,5 mln zł brutto). Jedynym kryterium udzielenia zamówienia jest właśnie cena brutto. Jeśli więc nie dojdzie do odwołań i nie będzie problemów z oceną ofert, droga do odpisania umowy z Intercorem jako liderem konsorcjum będzie otwarta.
Ze względu na trudny, podgórski teren i konieczność budowy dużej liczby obiektów inżynierskich prace budowlane mają potrwać aż 5,5 roku. Przeszło 8-kilometrowy odcinek dwutorowej linii zelektryfikowanej będzie dostosowany do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych. Linia będzie przebiegać przez dwa tunele (o długości 3,8 km i 1 km), mosty i wiadukty. Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. Pośrodku budowanego odcinka powstanie nowy przystanek – Stróża koło Dobrej – z peronem dostosowanym do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.