Budowa pierwszej nowej linii kolejowej w Polsce od czasów PKM jest coraz bliżej. Po wybraniu nadzorcy projektu, PKP PLK ogłosiły wart setki milionów złotych przetarg na przygotowanie projektu.
Projekt budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Piekiełko (a właściwie Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna) znajduje się
na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego. Dokument ten zagwarantował zabezpieczenie finansowania I etapu projektu, czyli
prac przygotowawczych, oraz części etapu drugiego (685,5 mln zł z potrzebnych 3,64 mld), czyli modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Nie ma jeszcze finansowania samej budowy nowej linii z podkrakowskiego Podłęża do Tymbarku i Mszany Dolnej, czyli etapu III. Według Minsiterstwa Infrastruktury i Budownictwa
zostanie ona otwarta ok. 2026 roku.
Postępuje realizacja kolejnych etapów przygotowań. W maju PKP PLK wybrała wykonawcę usługi nadzoru nad pracami, które będą prowadzone w pierwszym etapie.
Wykona je ECM Group Polska za 8,6 mln złotych brutto.
Dziś w biuletynie przetargowym Unii Europejskiej ukazała się informacja o ogłoszeniu kolejnego, kluczowego postępowania – na prace projektowe. Obejmuje ono dwa kontrakty: przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego na modernizację istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz na przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego na budowę nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/ Mszana Dolna.
Szacunkowa wartość zamówienia to aż 204 399 750.28 złotych netto. Okres obowiązywania umowy będzie wynosił 930 dni, ale może zostać skrócony przez wykonawców w ofercie. W zamówieniu jest prawo opcji dla obu kontraktów.
Wykonawcy będą wybierani przede wszystkim za pomocą kryteriów jakościowych. Za doświadczenie personelu wykonawcy można otrzymać 30% punktów, a za metodologię – 25 % punktów. Cena stanowi kryterium mniejszościowe (40%), a pozostałe 5% punktów można otrzymać za skrócenie terminu wykonania zamówienia. Otwarcie ofert planowane jest dopiero na styczeń przyszłego roku.
Aktualizacja: Komunikat MIBJak informuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, warte ponad 200 milionów złotych zadanie to największy pod względem zakresu przetarg na dokumentację projektową w historii PLK. - Zgodnie z zapowiedziami rządu budowa linii kolejowej Podłęże – Piekiełko wkracza w fazę realizacji. PKP PLK ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej koniecznej do budowy linii, dzięki której podróż z Krakowa na południe będzie łatwiejsza i znacząco się skróci – powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Linia „Podłęże – Piekiełko” to jedno z największych przedsięwzięć PKP Polskich Linii Kolejowych. Nowa trasa będzie wymagała między innymi budowy i przebudowy ponad 60 mostów, prawie 240 przepustów, 16 wiaduktów. Planowana jest m.in. modernizacja stacji Rabka Zaryte, Mszana Dolna, Tymbark, Limanowa, Marcinkowice, peronów na 9 przystankach osobowych – Rabka Zdrój, Raba Niżna, Mszana Dolna Marki, Kasina Wielka, Skrzydlna, Dobra k/Limanowej, Nowy Sącz Chełmiec, Nowy Sącz Miasto. Wybudowana zostanie ponad kilometrowej długości estakada nad rzeką Łososina i drogą wojewódzką nr 965 w Limanowej oraz 2 tunele o łącznej długości 5,76 km.
Nowa linia zapewni sprawniejszą komunikację w Małopolsce, lepszy i szybszy dojazd koleją w regiony turystyczne (Tatry, Beskidy, Gorce) oraz podniesie atrakcyjność przemysłowo-gospodarczą Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala. Na inwestycji znacząco zyska transport towarów koleją. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Wypełni także lukę w sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej) - informuje MIB. Wartość inwestycji Podłęże – Piekiełko wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 miliardów złotych.
Otwarcie ofert planowane jest na początku 2018 r.