Trwają prace projektowe związane z budową nowej linii kolejowej Podłęże – Piekiełko. Na razie jednak mieszkańcy prędzej dowiedzą się, jak trasa zostanie podzielona na sekcje zasilania, niż gdzie będą zlokalizowane nowe perony. Zarządca infrastruktury, pomimo przyjęcia studium wykonalności, takich informacji zdradzić nie chce. – Szczegóły dotyczące przystanków będą przedstawione po opracowaniu i przyjęciu koncepcji programowo-przestrzennej – zastrzega Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK.
W styczniu 2019 r. PKP Polskie Linie Kolejow
e podpisały umowę z firmą Egis Rail opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Etap prac przygotowawczych i wykup gruntów ma zakończyć się w 2021 r.
W sumie inwestycja zakłada budowę 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów. Zmodernizowana zostanie także 75-kilometrowa istniejąca linia nr 104 między Chabówką a Nowym Sączem. II etap projektu, czyli przebudowa linii nr 104, planowana jest na lata 2020-2024, natomiast III etap, związany z budową nowej trasy, przypadać będzie na lata 2020-2027.
PKP PLK w materiałach informacyjnych podkreślają, że „mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do wygodnej komunikacji”. Przedstawiciele spółki nie zdradzają jednak, gdzie na nowej linii przewidziane są przystanki kolejowe. – Aktualnie opracowywana jest koncepcja programowo-przestrzenna przez wykonawcę dokumentacji projektowej. Będzie ona punktem wyjściowym m.in. dla elementów infrastruktury pasażerskiej – mówi Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP SA. – W ramach aktualizacji studium wykonalności oraz na spotkaniach, w trakcie trwania postępowania przetargowego na opracowanie dokumentacji projektowej, prowadzono uzgodnienia z lokalnymi jednostkami samorządu terytorialnego. Dotyczyły one między innymi stacji i przystanków. Szczegóły, dotyczące przystanków będą przedstawione po opracowaniu i przyjęciu koncepcji programowo-przestrzennej – zastrzega Szalacha.
Zarządca infrastruktury zamieszcza publicznie jedynie orientacyjny przebieg linii wraz z lokalizacją. Zainteresowani mieszkańcy nie znajdą informacji o przystankach, ale mogą zapoznać się za to ze wstępną lokalizacją podstacji trakcyjnych i kabin sekcyjnych. Na schemacie znajdują się co prawda jakieś przystanki i stacje, ale… – Mapa przedstawia wyłącznie orientacyjną lokalizację wybranych stacji kolejowych (nie wszystkich) w celu ułatwienia orientacji w lokalizacji podstacji trakcyjnych i kabin sekcyjnych. Żaden ze schematów nie przedstawia lokalizacji przystanków – podkreśla Dorota Szalacha.
Wiadomo jednak – na bazie aktualizacji studium wykonalności – że ostatnim przystankiem przed wjazdem na nową linię na linii nr 91 Kraków – Medyka będzie przystanek Węgrzce Wielkie. – Ostatnimi stacjami przed wjazdem na linię kolejową nr 623 (podg. Fornale – Szczyrzyc) na linii kolejowej nr 104 Chabowka – Nowy Sącz jest stacja Mszana Dolna, natomiast przed wjazdem na linię kolejową nr 622 (podg. Węgrzce Wielkie – Tymbark) jest stacja Tymbark – wskazuje Szalacha.
Spółka nie zdradza też jakie konkretnie zmiany nastąpią na linii 104. – Będzie podlegała ona korekcie i w niektórych lokalizacjach zmieni swój przebieg. Zatem zmieni się umiejscowienie niektórych przystanków, ale w taki sposób, by zapewnić jak najdogodniejszy i najszybszy dojazd – mówi Dorota Szalacha. W materiałach promocyjnych można jedynie przeczytać, że budowa nowych tuneli oznaczać będzie pominięcie istniejących przystanku osobowego Piekiełko i Pisarzowa. Zarządca infrastruktury nie zdradza, czy powstanie coś w zamian.