Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Podlaskie: Urząd Marszałkowski nie chce zrywać z Polregio

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
05-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Podlaskie: Urząd Marszałkowski nie chce zrywać z Polregio
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego
Po zakończeniu przeglądów i napraw powypadkowych zniknie konieczność uruchamiania zastępczej komunikacji autobusowej za pociągi – twierdzi Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego. Region nie planuje skracania umowy z Polregio ani powoływania własnego przewoźnika, choć – co dziwi w kontekście niewielkiego potencjału przewozowego w województwie – nie wyklucza takiego kroku w przyszłości.

Jak informowaliśmy w ostatni wtorek, pasażerowie pociągów Polregio w województwie podlaskim są często zmuszeni do korzystania z komunikacji zastępczej za pociągi. Przyczyną są braki sprawnego taboru spalinowego. Dziś (5 lutego) autobusy ponownie zastąpią popołudniową parę pociągów na niezelektryfikowanym odcinku Łapy – Ostrołęka.

Organizator: Sytuacja „w miarę stabilna”

Zastępca dyrektora Departamentu Polityki Informacyjnej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego Barbara Likowska-Matys określa obecną sytuację jako „w miarę stabilną”. – Tylko pojedyncze połączenia obsługiwane są komunikacją zastępczą – twierdzi. Zaznacza też, że żaden kurs nie został odwołany – pasażerowie wszystkich pociągów, które nie wyjechały na tory, mogli skorzystać z zastępczej komunikacji autobusowej. – Problemy na liniach niezelektryfikowanych były spowodowane koniecznością wykonania niezbędnych przeglądów technicznych pojazdów i konieczności przeprowadzenia napraw powypadkowych – wyjaśnia, potwierdzając informacje, które uzyskaliśmy wcześniej w Polregio.

UMWP użycza przewoźnikowi 17 pojazdów szynowych, w tym 11 spalinowych. Do tego na stanie podlaskiego zakładu Polregio są dwa pojazdy własne. – Do obsługi aktualnego rozkładu jazdy pociągów na liniach niezelektryfikowanych przewoźnik potrzebuje ośmiu pojazdów szynowych – informuje przedstawicielka UMWP. Teoretycznie tabor, którym dysponuje spółka, jest więc wystarczający – w praktyce jednak trzeba liczyć się z wyłączeniami spowodowanymi koniecznością wykonania przeglądów i napraw powypadkowych.

– Województwo podjęło rozmowy z Zarządem Polregio o uzupełnieniu brakującego taboru w celu wyeliminowania zastępczej komunikacji autobusowej za pociągi – kontynuuje Likowska-Matys. Jak przypomina, zgodnie z umową operator jest zobowiązany do uzupełnienia brakującego taboru we własnym zakresie. – Wspólnie z operatorem próbujemy rozwiązać zaistniały problem, niestety, pozyskanie dodatkowych składów nie jest łatwe, a wymagane przeglądy, niestety, są długotrwałe – przyznaje. Według samorządu sytuacja ma się ostatecznie ustabilizować po przywróceniu do obiegu pojazdów wyłączonych z uwagi na wypadki i wykonaniu dwóch przeglądów utrzymaniowych poziomu P5 – nasza rozmówczyni nie podaje jednak choćby orientacyjnego terminu.

Czy skrócenie procedur pomoże?

Jakie doraźne działania zostały podjęte w celu zwiększenia ilości dostępnego taboru do obsługi linii niezelektryfikowanych? – Prowadzone są rozmowy z przewoźnikiem w celu skrócenia procedur związanych ze zlecaniem i wykonaniem napraw – odpowiada przedstawicielka podlaskiego samorządu. W poprzednim tekście informowaliśmy o przygotowaniach do sformowania składu zastępczego z wagonu piętrowego i lokomotywy spalinowej. W ubiegłym roku Polregio dzierżawiło na Podlasiu wagony motorowe od SKPL, jednak ani przewoźnik, ani organizator nie wspominają o zamiarze powtórzenia takiego kroku w obecnej edycji rozkładu jazdy.

– Nie zakładamy, że dojdzie do podobnej sytuacji, jaka miała miejsce w województwie lubuskim czy opolskim – zapewnia Likowska-Matys. Jak informuje, Polregio w ostatnich 3 miesiącach z tytułu pociągów odwołanych lub zastąpionych komunikacją autobusową zapłaciło karę w wysokości 69 200 zł (kwoty tej nie chciał ujawnić przewoźnik, powołując się na tajemnicę przedsiębiorstwa).

Koleje Podlaskie? Na razie wykluczone

Samorząd województwa podlaskiego zawarł z Polregio kontrakt PSC na lata 2026-2030. Nie ma dziś planów rozwiązania umowy.

– Województwo obecnie nie planuje powołania własnego podmiotu do wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich, ale nie wyklucza takiego rozwiązania w przyszłości – deklaruje nasza rozmówczyni. Postulat utworzenia własnej spółki przewozowej pod nazwą Koleje Podlaskie pojawił się tymczasem w poświęconym problemowi artykule regionalnego portalu Podlaskie.TV. Być może inspiracją były plany województwa lubuskiego, o których pisaliśmy na początku stycznia.

Ewentualne powołanie Kolei Podlaskich byłoby jednak nie tylko nieracjonalne z powodu niskiego potencjału przewozowego w regionie (wskaźnik wykorzystania kolei na Podlasiu jest najniższy w kraju – średnio 2,1 podróży na mieszkańca rocznie, liczba ludności nieznacznie przekraczająca milion). Hipotetyczna nowa spółka (czy to na Podlasiu, czy w Lubuskiem) nie mogłaby otrzymać kontraktu PSC w drodze powierzenia bezpośredniego: od kilku lat zabraniają tego przepisy unijnego IV Pakietu Kolejowego. Starając się o zlecenie od organizatora transportu, musiałaby więc stanąć do przetargu – a w razie przegranej środki zainwestowanie w jej utworzenie poszłyby najprawdopodobniej na marne.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP IC zawieszą weekendowe kursy Łódź – Kołobrzeg

Pasażer

PKP IC zawieszą weekendowe kursy Łódź – Kołobrzeg

Kasper Fiszer 04 lutego 2025

Pociągi regionalne do Rypina dojadą w grudniu 2026

Pasażer

Pociągi regionalne do Rypina dojadą w grudniu 2026

Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego 30 stycznia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

PKP IC zawieszą weekendowe kursy Łódź – Kołobrzeg

Pasażer

PKP IC zawieszą weekendowe kursy Łódź – Kołobrzeg

Kasper Fiszer 04 lutego 2025

Pociągi regionalne do Rypina dojadą w grudniu 2026

Pasażer

Pociągi regionalne do Rypina dojadą w grudniu 2026

Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego 30 stycznia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5