Samorząd województwa podlaskiego potwierdził zamiar uruchomienia bezpośrednich pociągów regionalnych z Białegostoku do Małkini. Będzie to druga trasa wybiegająca na teren województwa mazowieckiego. Kursy sfinansuje jednak w całości tylko jeden region.
W 2024 r. województwo podlaskie uruchomiło dwie pary bezpośrednich pociągów Regio
z Białegostoku do leżącej na terenie administracyjnego Mazowsza Ostrołęki. Wkrótce podobna oferta ma zacząć funkcjonować także w innym miejscu styku tych regionów. W rozkładzie jazdy pojawią się bowiem bezprzesiadkowe połączenia regionalne z Białegostoku do Małkini.
Dwie pary pociągów dziennie
Zamiar dotowania nowych kursów realizowanych po magistralnej linii 6 potwierdziły już władze regionu. – Od 1 stycznia 2026 r. planujemy uruchomić dwie pary bezpośrednich połączeń w relacji Białystok – Małkinia – mówi Małgorzata Półtorak, rzeczniczka prasowa marszałka województwa podlaskiego. Dziś miejscowości te łączą pociągi dalekobieżne PKP Intercity obsługujące np. relację Białystok – Warszawa.
Do Małkini można dojechać także pociągami regionalnymi, ale jedynie z przesiadką w Czyżewie. Tam docierają bowiem wybrane pociągi Kolei Mazowieckich z Warszawy. Ich większość kończy jednak bieg w Małkini. Uruchomienie pociągów Białystok – Małkinia ma więc ułatwić przesiadki do składów jadących w głąb Mazowsza. – Realizatorem przewozów będzie spółka Polregio – zapowiada nasza rozmówczyni.
– Połączenia będą w całości finansowane przez województwo podlaskie – informuje przedstawicielka samorządu. Oznacza to, że do realizacji kursów nie dołoży się marszałek województwa mazowieckiego, choć część trasy leży na terenie jego regionu. Podlasie wyłoży zaś fundusze na zapewnienie obsługi komunikacyjnej terenów leżących częściowo poza tym województwem, jednocześnie utrzymując stosunkowo niskie częstotliwości na szeregu linii wewnętrznych.
Kolejna nowa trasa poprowadzi do Łomży
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego zapowiada jednocześnie kolejne rozszerzenie sieci finansowanych przez siebie połączeń kolejowych. – W planach jest też wprowadzenie do oferty kursów w relacji Białystok – Łomża – stwierdza Małgorzata Półtorak. Przypomnijmy, że nieczynny aktualnie
odcinek Śniadowo – Łomża ma być zmodernizowany w ramach rządowego programu Kolej Plus. Region nie podaje na razie konkretnej daty inauguracji kursów, choć według zapowiedzi PKP PLK przewozy mają się rozpocząć jeszcze w roku 2026 (a więc przed zakończeniem inwestycji).