Gmina Suwałki pracuje nad korektą dokumentacji planistycznej, w której znajduje się nowy przebieg planowanego kolejowego ciągu komunikacyjnego do wywozu kruszywa. Jest to niezbędne, aby inwestor mógł podjąć dalsze kroki, konieczne przed rozpoczęciem budowy 10-kilometrowej bocznicy.
Blisko półtora roku temu poinformowaliśmy na naszym portalu o planach budowy bocznicy kolejowej, łączącej linię nr 39 Suwałki – Olecko z kopalniami żwiru, położonymi na zachód od Suwałk. Przypomnijmy, że nowa trasa została wytyczona częściowo po gruntach prywatnych i samorządowych. Problemem okazał się jej przebieg w pobliżu zabudowy miejscowości: Zielone, Zielone Kamedulskie, Zielone Królewskie oraz Wychodnia. Mieszkańcy obawiali się, że ruch pociągów będzie powodował nadmierny hałas i zapylenie, co pogorszy ich warunki życia. Wskazywano również na utrudnienia w dojeździe do pól po wykonaniu inwestycji liniowej. Dlatego rozpoczęli protesty przeciwko planowanemu przedsięwzięciu.
Informowaliśmy również, że realizacją ciągu komunikacyjnego do wywozu kruszywa ma zająć się firma, która wydobywa urobek w Osowie. Dodatkowo zainteresowane budową „drogi żelaznej” były jeszcze dwa inne podmioty.
Trwają prace planistyczne
Jak wynika z rozmowy „Rynku Kolejowego” z Katarzyną Jabłońską, Kierownikiem Referatu ds. Planowania Przestrzennego w Urzędzie Gminy Suwałki, udało się wypracować optymalny, nie powodujący konfliktów społecznych, przebieg kolejowego ciągu komunikacyjnego do wywozu kruszywa. Różni się od wcześniej zaproponowanego w obowiązującym Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Suwałki. Jednak zmiany w lokalizacji trasy wymagają aktualizacji wymienionego dokumentu, nad czym obecnie prowadzone są prace. Jest to niezbędne, aby można było rozpocząć zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Po zakończeniu prac planistycznych będzie można przejść do kolejnych etapów realizacji inwestycji, w szczególności inwestor będzie mógł wystąpić o decyzję określającą środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia.
Bez terminu zakończenia prac planistycznych
Nasza rozmówczyni nie była w stanie powiedzieć, kiedy możliwe jest zakończenie trwających procedur zmian w prawie lokalnym. O ostatecznym kształcie dokumentów planistycznych zadecyduje Rada Gminy Suwałki. Informacji o inwestycji nie udało się „Rynkowi Kolejowemu” uzyskać od firmy, która wskazywana była jako potencjalny inwestor.
O planach budowy innej bocznicy kolejowej, łączącej fabrykę mebli zlokalizowaną z Specjalnej Strefie Ekonomicznej Suwałki ze stacją Las Suwalski można przeczytać
tutaj.