Po kilkunastu latach przerwy wracają połączenia regionalne na trasę Hajnówka – Siemianówka. W wakacyjne weekendy i święto 15 sierpnia będzie kursowało do pięciu pociągów dziennie. Organizatorem przewozów jest marszałek województwa podlaskiego, a operatorem – spółka Przewozy Regionalne.
Wakacyjna oferta do Siemianówki Za nieco ponad miesiąc nastąpi reaktywacja połączeń regionalnych na wschodnim odcinku linii nr 31 Siedlce – Siemianówka. – Połączenia Hajnówka – Siemianówka będą realizowane w weekendy w sezonie wakacyjnym. Pociągi zostały zamówione przez UMWP, a uzgodniony z Organizatorem rozkład jazdy jest już widoczny w wyszukiwarce. Reaktywacja połączeń na trasie Hajnówka – Siemianówka była inicjatywą Podlaskiego Centrum Kolejowego – informuje „Rynek Kolejowy” Renata Gerasimiuk z Podlaskiego Oddziału Polregio.
Zaplanowano kursowanie pociągów od piątku wieczorem do niedzielnego popołudnia w okresie od 28 czerwca do 31 sierpnia. W piątkowe wieczory trasę pokona pociąg Siedlce (planowy odjazd 18:04) – Siemianówka (przyj. 21:04). W sobotę z reaktywowanej stacji składy wyruszą o 4:51 (do Siedlec), 12:40 (do Hajnówki) oraz 16:12 (do Czeremchy), natomiast przyjazdy pociągów zaplanowano na 11:07 (z Siedlec) i 16:04 (z Hajnówki). W niedziele pojadą dwie pary pociągów – odj. 12:40 i 16:12, a przyjazdy zaplanowano na 11:07 i 16:04. Między Siemianówką a Hajnówką pociągi obsłużą jeszcze stację Narewka – nie przewidziano postojów na dawniej obsługiwanym przystanku Gnilec.
Udzielająca odpowiedzi „Rynkowi Kolejowemu” zwraca uwagę na stan infrastruktury udostępnianej dla podróżnych. – Należy wspomnieć, że po tylu latach od ostatniego przejazdu pociągu, stan techniczny infrastruktury pasażerskiej nie jest najlepszy i wymaga poniesienia kosztów w celu dostosowania do bezpiecznego korzystania przez podróżnych – podkreśla. Infrastruktura liniowa umożliwia szynobusom rozwijanie prędkości dopuszczalnej 80 km/h. Wykaz ostrzeżeń stałych zawiera jedno ograniczenie prędkości do 50 km/h, wprowadzone z uwagi na niedostateczną widoczność na przejeździe kolejowo-drogowym. Stan techniczny infrastruktury pozwala na przejazd odcinka o długości ok. 25 km w 24 minut.
Czy pociągi dotrą na wschodni brzeg jeziora Siemianowskiego?Planowane pociągi zakończą jazdę na stacji Siemianówka, w km 146,1 linii o długości 154 km Dalej trasa biegnie po nasypie przez Jezioro Siemianowskie, za którym znajduje się przystanek Cisówka i dalej Granicy Państwa. Przejazd po nietypowej trasie, przebiegającej przez środek akwenu, byłby atrakcją turystyczną samą w sobie. Dodatkowo zbiornik stanowi cenną ostoję ptactwa. Dlatego zasadne wydaje się pytanie o możliwość wydłużenia kursowania sezonowych pociągów do przygranicznej stacyjki.
– W przypadku dużej popularności połączeń rozważone zostanie wydłużenie trasy pociągów do Cisówki – informuje rzecznik PR Białystok. Zastrzega, że wstępna ocena zainteresowania podróżnych omawianą trasą zostanie dokonana po zakończeniu sezonu.
Kolejne połączenie sezonowe na PodlasiuNależy zauważyć, że reaktywacja połączenia Hajnówka – Siemianówka następuje kilka lat po przywróceniu na odcinku Białystok – Waliły linii nr 37. Podróżni coraz chętniej korzystają z dwóch par pociągów w weekendy (oraz dodatkowe wybrane dni) łączących stolice regionu ze stacyjkami położonymi na terenie Puszczy Knyszyńskiej. – Niewątpliwie można mówić o sukcesie reaktywowanych po 16 latach połączeń kolejowych na trasie Białystok – Waliły. Zainteresowanie pasażerów rośnie, a decyzja organizatora przewozów o codziennym kursowaniu pociągów podczas długiego majowego weekendu (w 2018 i 2019 roku) była bardzo trafna. Z oferty Polregio skorzystało wielu pasażerów, zwłaszcza rodzin z dziećmi – wyjaśnia Renata Gerasimiuk.