Czy po wielu latach ponownie doczekamy się konkurencyjnego przetargu na regionalne przewozy kolejowe? Jest na to szansa w województwie podlaskim, które wszczęło właśnie postępowanie z rozsądnym wyprzedzeniem.
Choć przetargi na przewozy były dość częstym elementem krajobrazu regionalnego transportu kolejowego w poprzedniej dekadzie, to przed nadejściem IV pakietu kolejowego, w którym zapisano obowiązek ogłaszania postępowań, większość marszałków podpisała wieloletnie umowy z przewoźnikami. Ci którzy tego nie zrobili, jak np. województwo kujawsko-pomorskie, ogłasza
przetargi tuż przed wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, nie dając ewentualnym nowym podmiotom czasu na przygotowania.
Około roku na przygotowania
Być może tym razem sytuacja będzie inna, bo województwo podlaskie ogłosiło właśnie przetarg na przewozy kolejowe na lata 2025 - 2029. Czasu na przygotowanie oferty jest sporo - termin otwarcia wyznaczono na 7 listopada. Co ciekawe, umowy rozliczane będę od 1 stycznia do 31 grudnia, a nie od wejścia w życie kolejnych rozkładów jazdy.
Harmonogram daje zatem około roku wybranemu przewoźnikowi na przygotowania. To dużo mniejszy czas niż w Niemczech, ale bez porównania większy niż
ostatnio w woj. śląskim, gdzie będzie to kilka tygodni. Zbieramy informacje na temat tego, które podmioty będą zainteresowane startem w przetargu. Naturalna będzie na pewno oferta Polregio, które obecnie ma umowę z samorządem obowiązującą
do końca przyszłego roku.
Jaka będzie oferta dla pasażerów?
Z dokumentów przetargowych możemy się również sporo dowiedzieć o planowanej w regionie ofercie przewozowej; świadczona będzie na liniach komunikacyjnych:
- linia nr 6 Białystok-Szepietowo-Czyżew-Małkinia,
- linia nr 6 Białystok-Sokółka-Kuźnica Białostocka,
- linia nr 6, 40 Białystok-Sokółka-Suwałki,
- linia nr 38 Białystok-Grajewo-Ełk,
- linia nr 32 Białystok-Bielsk Podlaski-Czeremcha,
- linia nr 32,52 Białystok-Bielsk Podlaski-Hajnówka,
- linia nr 31 Hajnówka-Czeremcha-Siedlce,
- linia nr 37 Białystok-Waliły
Zaskakuje liczba połączeń na mało popularnej linii do Czyżewa zamiast intensyfikacji przewozów na odcinku Sokółka - Łapy i Bielsk Podlaski - Białystok. Według założeń przetarg, nadal duża część pociągów nie będzie kursować w weekendy.
Do przewozów urząd marszałkowski przekaże posiadane jednostki serii SA133 (typu 218Mc), SA105 (typu 213Ma), SA108 (typu 215M) i EN57AL. Maksymalna praca eksploatacyjna w kolejowych przewozach pasażerskich, w okresie obowiązywania umowy wyniesie łącznie 11 733 187,764 pociągokilometrów (pockm), natomiast planowana minimalna praca eksploatacyjna w okresie obowiązywania umowy wyniesie 10 347 978,740 kilometrów.