Partnerzy serwisu:
Pasażer

Podlaskie: Nawet co czwarty pociąg spalinowy nie wyjeżdża w trasę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Podlaskie: Nawet co czwarty pociąg spalinowy nie wyjeżdża w trasę
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego
Samorząd województwa podlaskiego potwierdza, że na trasy niezelektryfikowane wciąż nie wyjeżdża spora część planowych pociągów pasażerskich. W zamian za nie przewoźnik uruchamia autobusową komunikację zastępczą, co wiąże się z naliczaniem mu kar umownych. Sytuację taborową tylko częściowo poprawiło sprowadzenie jednego składu wagonowego.

W lutym informowaliśmy, że wobec trudnej sytuacji taborowej swojego podlaskiego zakładu spółka Polregio zorganizowała skład zestawiony z lokomotywy i wagonu piętrowego, który miał zastąpić nowocześniejsze jednostki spalinowe. Jego włączenie do eksploatacji na niezelektryfikowanych trasach regionu nie pozwoliło jednak całkowicie wykluczyć odwoływania kursów i zastępowania ich komunikacją autobusową. Wiemy już, że kolejny miesiąc nie przyniósł w tej sprawie przełomu i ruch nadal odbywa się z dużymi trudnościami.

Problemy z obsługą w dni robocze

– W ramach umowy o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych jest średniodobowo 45 połączeń na trasach niezelektryfikowanych. Z tego od 4 do 12 połączeń w dni robocze realizowanych jest kolejową komunikacją zastępczą – mówi bowiem Małgorzata Półtorak, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. Oznacza to, że od poniedziałku do piątku autobusy uruchamiane są w zamian za od niespełna 10% do przeszło 25% rozkładowych kursów na liniach bez sieci trakcyjnej.

Utrzymywanie się takiego stanu wiąże się przy tym z konsekwencjami dla operatora, spółki Polregio. – Zgodnie z umową w sytuacji wprowadzenia autobusowej komunikacji zastępczej w miejsce odwołanego pociągu organizator nalicza karę umowną w wysokości 400 zł. I tak za miesiąc styczeń i luty przewoźnikowi została naliczona kara umowna w wysokości 80 tys. 400 zł – stwierdza nasza rozmówczyni. Z danych tych wynika, że według UMWP we wspomnianym okresie zastąpionych autobusami zostało łącznie 201 pociągów, a więc średnio niespełna cztery dziennie, wliczając soboty i niedziele.

Duża skala wyłączeń na naprawy i przeglądy

Do realizacji przewozów na trasach niezelektryfikowanych region użycza operatorowi 11 spalinowych zespołów trakcyjnych. – Tabor, którego właścicielem jest województwo, nie zabezpiecza w pełni obsługi wszystkich zaplanowanych kursów. Zgodnie z umową operator jest zobowiązany do uzupełnienia brakującego taboru we własnym zakresie – tłumaczy przedstawicielka podlaskiego marszałka. Flota pojazdów UMWP jest przy tym aktualnie w dużej mierze wyłączona z eksploatacji.

Według danych urzędu trzy wojewódzkie jednostki zostały odstawione z uwagi na konieczność wykonania napraw powypadkowych. Kolejnych pięć nie wyjeżdża w trasy z uwagi na naprawy bieżące bądź planowe przeglądy. Poza tym Polregio ma eksploatować sześć własnych jednostek spalinowych i jeden klasyczny skład wagonowy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Podlaskie: Urząd Marszałkowski nie chce zrywać z Polregio

Prawo i polityka

Podlaskie: Urząd Marszałkowski nie chce zrywać z Polregio

Roman Czubiński 05 lutego 2025

Jak pojadą pociągi regionalne na Podlasiu w styczniu 2017 r.?

Pasażer

Podlaskie kupuje dwa EZT-y

Przetargi

Podlaskie kupuje dwa EZT-y

jar, Rynek Kolejowy 28 maja 2014

Podlaskie: Więcej linii kolejowych do modernizacji

Infrastruktura

Podlaskie: Więcej linii kolejowych do modernizacji

ms, Rynek-Kolejowy.pl 17 lutego 2015

Zobacz również:

Podlaskie: Urząd Marszałkowski nie chce zrywać z Polregio

Prawo i polityka

Podlaskie: Urząd Marszałkowski nie chce zrywać z Polregio

Roman Czubiński 05 lutego 2025

Jak pojadą pociągi regionalne na Podlasiu w styczniu 2017 r.?

Pasażer

Podlaskie kupuje dwa EZT-y

Przetargi

Podlaskie kupuje dwa EZT-y

jar, Rynek Kolejowy 28 maja 2014

Podlaskie: Więcej linii kolejowych do modernizacji

Infrastruktura

Podlaskie: Więcej linii kolejowych do modernizacji

ms, Rynek-Kolejowy.pl 17 lutego 2015

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5