Zbliżają się ku końcowi prace na odcinku Lewki – Hajnówka linii nr 52. Obecnie wykonywane są głównie prace związane z obiektami inżynieryjnymi i budowlami. Jak zapowiada PKP PLK, trasa ma zostać udostępniona przewoźnikom pasażerskim w IV kwartale 2020 r.
Inwestycja na trasie Lewki – Hajnówka
Jedną z dwóch inwestycji realizowanych na terenie województwa podlaskiego z dofinansowaniem z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia jest projekt pn. Prace na linii kolejowej nr 52 Lewki – Hajnówka. Jest to trasa jednotorowa, niezelektryfikowana o znaczeniu miejscowym. Jej prędkość konstrukcyjną określono na 100 km/h. Inwestycja realizowana jest na fragmencie drogi kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., łączącej miejscowość położoną pod Bielskiem Podlaskim a przystankiem Nieznany Bór. Dalszy odcinek linii do Białowieży przekazano Staroście Hajnowskiego.
Projekt obejmuje prace na odcinku o długości ponad 25 km. Celem inwestycji o wartości 78,7 mln zł jest przywrócenie ruchu kolejowego na zachodnim odcinku linii, która została wyłączona z eksploatacji ponad 25 lat temu. Pozwoli to wyraźnie poprawić kolejowe połączenie z Białegostoku do Hajnówki (20,5 tys. mieszkańców), jednego z większych miast regionu. Obecnie połączenie między miastami jest możliwe drogą okrężną przez Czeremchę. Podróżni muszą pokonać trasę o długości 107 km zamiast ok. 75 km, gdyby pociągi kursowały z wykorzystaniem linii nr 52.
Z informacji prasowej zamieszczonej na stronie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wynika, że po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 100 km/h, a podróżni skorzystają ze zmodernizowanych peronów przystanków.
Prace trwają...
Jak informuje „Rynek Kolejowy” Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK, realizacja inwestycji zbliża się ku końcowi. – Stan zaawansowania wszystkich prac na modernizowanej linii kolejowej z Lewek do Hajnówki można ocenić na ponad 90%. Na 27 km trasy gotowy jest nowy tor. Zakończyły się już roboty związane z budową nowoczesnych peronów na czterech przystankach: w Lewkach, Morzu, Starym Berezowie i Chytrej. Zbudowany został też zupełnie nowy przystanek w Mikłaszach – wylicza Mirosław Siemieniec. – Obecnie kończą się zasadnicze prace na przystanku w Orlance. Powstaje nowy peron w Hajnówce. Kontynuowane są roboty m.in. na moście kolejowym w pobliżu Mikłasz. Konieczne jest też dodatkowe wzmocnienie nasypu kolejowego w obrębie rzeki Leśnej w Hajnówce i przygotowanie odpowiedniej przeprawy kolejowej w miejscu dotychczasowego mostu – dodaje.
Pociągi pasażerskie mogą pojechać w IV kwartale
Rzecznik prasowy PKP PLK zapewnia, że linia zostanie udostępniona przewoźnikom pasażerskim po zakończeniu wszystkich prac na moście w Hajnówce. Przewiduje się, że nastąpi to w IV kwartale 2020 r. – Podróżni będą mogli wygodnie dojechać do miejscowości położonych w pobliżu Puszczy Białowieskiej – kończy Mirosław Siemieniec.
Inwestycja trwa dłużej niż zakładano
Jak informowaliśmy na naszym portalu, początkowo zakończenie prac zakładano na połowę ubiegłego roku. Niezwłocznie po udostępnieniu przewoźnikom wyremontowanej trasy Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego zakładał przywrócenie kursowania pociągów regionalnych. Harmonogram realizacji inwestycji został zmieniony. Dlatego samorząd wojewódzki zakłada uruchomienie połączeń w rocznym rozkładzie jazdy 2020/2021. Więcej na ten temat można przeczytać
tutaj.