Władze województwa podlaskiego wyłożyły do konsultacji społecznych plan transportowy na lata 2017-2025. Rewolucji nie ma. Na uwagę zasługuje zapowiedź wznowienia przewozów kolejowych z Białegostoku do Hajnówki na linii 52.
Województwo podlaskie jest jednym z mniejszych w kraju (ok. 1,2 mln ludności). Wg danych statystycznych ok. 60% ludności zamieszkuje miasta. Co czwarty mieszkaniec województwa mieszka w Białymstoku.
Obecnie ruch pasażerski odbywa się na 6 liniach kolejowych (nr 6: Zielonka - Kuźnica Białostocka, nr 38: Białystok - Bartoszyce, nr 40: Sokółka - Suwałki, nr 51: Suwałki - Trakiszki, nr 32: Czeremcha - Białystok i nr nr 31: Siedlce - Siemianówka). Wg danych województwa uruchamianych jest 17 połączeń o łącznej liczbie 78 kursów dziennie.
Sieć kolejowa składa się z ok. 732 km linii, z czego otwartych dla ruchu pasażerskiego pozostaje ok. 520 km. Większość sieci to linie jednotorowe (656 km). Jedynie 222 km to linie zelektryfikowane (ok. 30% sieci). Województwo posiada najniższą gęstość sieci kolejowych w kraju. Przepustowość sieci kolejowej jest wykorzystana średnio w 33%.
W planie transportowym przyjęto, że nie zostanie wybudowana żadna nowa linia. Przewozy mogą zostać za to wznowione na istniejących trasach, na których ruch pasażerski w tej chwili nie odbywa się.
Przedłożony do konsultacji plan zakłada jedynie wznowienie kursowania na linii 52 Lewki - Hajnówka. W dokumencie ujęte są dwa kursy na dobę w relacji z Białegostoku do Hajnówki. Założono również zmiany w ofercie: zmniejszona ma być liczba kursów do Szepietowa w zamian za wprowadzenie połączenia Łapy - Kuźnica Białostocka i Białystok - Hajnówka. Rozczarowuje brak jakichkolwiek planów odnośnie do linii Łapy - Śniadowo - Łomża / Ostrołęka, co uwidocznia - niestety - odwieczny problem linii stykowych.
W tej chwili o przewozy w województwie może ubiegać się właściwie dwóch przewoźników (Przewozy Regionalne i Arriva). Może to się zmienić po wprowadzeniu Do czasu wprowadzenia IV pakietu kolejowego, otwierającego krajowe przewozy pasażerskie dla nowych podmiotów i usług od 2019 r., plan transportowy zakłada podtrzymanie dotychczasowego sposobu wyboru przewoźnika w postaci wieloletnich przetargów na obsługę całej sieci.
Na bazie planów inwestycyjnych wyższego szczebla przyjęto, że do 2020 r. przeprowadzone będą remont linii kolejowej nr 32 Czeremcha - Białystok oraz przebudowa linii kolejowej nr 6 na odcinku od granica województwa mazowieckiego do Białegostoku (w ramach Rail Baltica).
Uwagi do planu można zgłaszać do 11 października br.
Więcej