Wbrew wcześniejszym zapowiedziom linia kolejowa nr 52 na odcinku zarządzanym przez hajnowski samorząd przynajmniej na razie nie będzie remontowana. Władze powiatu nie uzyskały dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020. Starosta zapowiada jednak działania w celu rewitalizacji trasy.
Projekt wpisany do ważnych dokumentów Jak informowaliśmy na portalu „Rynku Kolejowego”, na lata 2016-2019
planowana była rewitalizacja linii kolejowej nr 52 odc. Hajnówka – Białowieża Towarowa (wraz z linią nr 451 Białowieża Towarowa – Białowieża Pałac). Przedsięwzięcie zostało wpisane do dokumentów o charakterze planistycznym i programowym - Regionalnego planu transportowego województwa podlaskiego na lata 2014‐2020 oraz do Programu rozwoju Puszczy Białowieskiej.
Realizację ostatniego z dokumentów zakłada Kontrakt Terytorialny dla Województwa Podlaskiego. Wartość projektu oszacowano na 28 mln zł, z czego dofinansowanie miało wynosić 24 mln zł. Zgodnie z wcześniejszym harmonogramem realizację projektu planowano na lata 2016-2019. Z uzyskanych informacji
na początku ubiegłego roku wynikało, że jeszcze wtedy nie została zawarta umowa na dofinansowanie zadania, a między Zarządem Województwa Podlaskiego i Starostą Hajnowskim trwała wymiana pism.
Rewitalizacja wstrzymana, ale… Jak ustalił nasz portal, przynajmniej na razie wschodni fragment linii kolejowej nr 52 wraz z linią nr 451 nie będzie remontowany. - Powiat Hajnowski nie uzyskał dofinansowania do realizacji inwestycji i w związku z tym nie rozpoczęła się jej realizacja – informuje „Rynek Kolejowy” Walentyna Pietroczuk, Naczelnik Wydziału Promocji i Rozwoju w Starostwie Powiatowym w Hajnówce. - Na dzień dzisiejszy projekt nie będzie realizowany z RPO WP – dodaje.
Jak zapewnia Andrzejem Skiepko, Starostą Hajnowski, będzie dążył do rewitalizacji zarządzanej trasy. - Powiat Hajnowski w miarę możliwości będzie podejmował działania zmierzające do remontu trasy, a następnie uruchomienia przewozów, czy to poprzez poszukiwania inwestora, czy też korzystając z dostępnych środków finansowych zewnętrznych – informuje „Rynek Kolejowy”.
Zakres rzeczowy inwestycjiPrzypomnijmy, że zgodnie z założeniami planowano wykonać prace infrastrukturalne na odcinku Nieznany Bór – Białowieża Towarowa – Białowieża Pałac o długości ok. 23 km. Zakres przedsięwzięcia zakładał przygotowanie dokumentacji wraz z oceną oddziaływania na środowisko oraz rewitalizację linii kolejowej: wymianę nawierzchni kolejowej (szyn, podkładów ect), remont obiektów inżynieryjnych takich jak mosty i przepusty, utworzenie nowego przystanku końcowego, a także utwardzenie podłoża pozostałych czterech peronów. W ramach inwestycji wzdłuż toru zakładano wybudowanie drogi rowerowej, pełniącej jednocześnie funkcję pasu przeciwpożarowego.
Linia do puszczyJak można przeczytać w Atlasie Linii Kolejowych Polski 2011 wschodni fragment linii kolejowej nr 52 oddano do użytku w 1897 r., a kilkanaście lat później wymienioną łącznicę. Zapewniały one dojazd w rejon jednego z cenniejszych obszarów pod względem przyrodniczym – „serca” polskiego fragmentu Puszczy Białowieskiej, objętego ochroną w formie parku narodowego. Regularny ruch pasażerski został wstrzymany w 1994 roku, połączenia całkowicie zlikwidowano w 2000 r. Od tamtego czasu linia wykorzystywana jest jedynie do celów turystycznych.
Trwają prace na odcinku Lewki - Hajnówka. Jest przetarg na nowy mostNa będącym w zarządzie PKP PLK odcinku linii nr 52 Lewki – Hajnówka trwają prace rewitalizacyjne.
Umowę podpisano już w 2017 roku; prace miały zostać wykonane do końca 2018 roku, jednak na mocy aneksu
przedłożono termin aż o 22 miesiące - do października 2020 roku.
Zaledwie kilka dni temu PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę mostu kolejowego na ostatnim odcinku rewitalizowanej linii nr 52 przed samą Hajnówką (w km 24,821) oraz wzmocnienie nasypu kolejowego na długości od km 24,625 do km 24,975. W specyfikacji zapisano konieczność uzgodnienia inwestycji z realizowanymi od 2017 roku pracami.