Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Podlaskie: Kolej do Białowieży bez rewitalizacji w najbliższym czasie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
12-02-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Podlaskie: Kolej do Białowieży bez rewitalizacji w najbliższym czasie
fot. jar (2010)Kadr z linii nr 52 w rejonie Białowieży
Wbrew wcześniejszym zapowiedziom linia kolejowa nr 52 na odcinku zarządzanym przez hajnowski samorząd przynajmniej na razie nie będzie remontowana. Władze powiatu nie uzyskały dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020. Starosta zapowiada jednak działania w celu rewitalizacji trasy.

Projekt wpisany do ważnych dokumentów

Jak informowaliśmy na portalu „Rynku Kolejowego”, na lata 2016-2019 planowana była rewitalizacja linii kolejowej nr 52 odc. Hajnówka – Białowieża Towarowa (wraz z linią nr 451 Białowieża Towarowa – Białowieża Pałac). Przedsięwzięcie zostało wpisane do dokumentów o charakterze planistycznym i programowym - Regionalnego planu transportowego województwa podlaskiego na lata 2014‐2020 oraz do Programu rozwoju Puszczy Białowieskiej.

Realizację ostatniego z dokumentów zakłada Kontrakt Terytorialny dla Województwa Podlaskiego. Wartość projektu oszacowano na 28 mln zł, z czego dofinansowanie miało wynosić 24 mln zł. Zgodnie z wcześniejszym harmonogramem realizację projektu planowano na lata 2016-2019. Z uzyskanych informacji na początku ubiegłego roku wynikało, że jeszcze wtedy nie została zawarta umowa na dofinansowanie zadania, a między Zarządem Województwa Podlaskiego i Starostą Hajnowskim trwała wymiana pism.

Rewitalizacja wstrzymana, ale…

Jak ustalił nasz portal, przynajmniej na razie wschodni fragment linii kolejowej nr 52 wraz z linią nr 451 nie będzie remontowany. - Powiat Hajnowski nie uzyskał dofinansowania do realizacji inwestycji i w związku z tym nie rozpoczęła się jej realizacja – informuje „Rynek Kolejowy” Walentyna Pietroczuk, Naczelnik Wydziału Promocji i Rozwoju w Starostwie Powiatowym w Hajnówce. - Na dzień dzisiejszy projekt nie będzie realizowany z RPO WP – dodaje.

Jak zapewnia Andrzejem Skiepko, Starostą Hajnowski, będzie dążył do rewitalizacji zarządzanej trasy. - Powiat Hajnowski w miarę możliwości będzie podejmował działania zmierzające do remontu trasy, a następnie uruchomienia przewozów, czy to poprzez poszukiwania inwestora, czy też korzystając z dostępnych środków finansowych zewnętrznych – informuje „Rynek Kolejowy”.

Zakres rzeczowy inwestycji

Przypomnijmy, że zgodnie z założeniami planowano wykonać prace infrastrukturalne na odcinku Nieznany Bór – Białowieża Towarowa – Białowieża Pałac o długości ok. 23 km. Zakres przedsięwzięcia zakładał przygotowanie dokumentacji wraz z oceną oddziaływania na środowisko oraz rewitalizację linii kolejowej: wymianę nawierzchni kolejowej (szyn, podkładów ect), remont obiektów inżynieryjnych takich jak mosty i przepusty, utworzenie nowego przystanku końcowego, a także utwardzenie podłoża pozostałych czterech peronów. W ramach inwestycji wzdłuż toru zakładano wybudowanie drogi rowerowej, pełniącej jednocześnie funkcję pasu przeciwpożarowego.

Linia do puszczy


Jak można przeczytać w Atlasie Linii Kolejowych Polski 2011 wschodni fragment linii kolejowej nr 52 oddano do użytku w 1897 r., a kilkanaście lat później wymienioną łącznicę. Zapewniały one dojazd w rejon jednego z cenniejszych obszarów pod względem przyrodniczym – „serca” polskiego fragmentu Puszczy Białowieskiej, objętego ochroną w formie parku narodowego. Regularny ruch pasażerski został wstrzymany w 1994 roku, połączenia całkowicie zlikwidowano w 2000 r. Od tamtego czasu linia wykorzystywana jest jedynie do celów turystycznych.

Trwają prace na odcinku Lewki - Hajnówka. Jest przetarg na nowy most

Na będącym w zarządzie PKP PLK odcinku linii nr 52 Lewki – Hajnówka trwają prace rewitalizacyjne. Umowę podpisano już w 2017 roku; prace miały zostać wykonane do końca 2018 roku, jednak na mocy aneksu przedłożono termin aż o 22 miesiące - do października 2020 roku.

Zaledwie kilka dni temu PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę mostu kolejowego na ostatnim odcinku rewitalizowanej linii nr 52 przed samą Hajnówką (w km 24,821) oraz wzmocnienie nasypu kolejowego na długości od km 24,625 do km 24,975. W specyfikacji zapisano konieczność uzgodnienia inwestycji z realizowanymi od 2017 roku pracami.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

PLK wyda 40 mln na poprawę stacji Hajnówka

Infrastruktura

PLK wyda 40 mln na poprawę stacji Hajnówka

Jakub Madrjas 23 czerwca 2023

Linia 52: Dodatkowe zamówienie dla Torpolu

Infrastruktura

Linia 52: Dodatkowe zamówienie dla Torpolu

Roman Czubiński 14 września 2020

Podlaskie: Między Lewkami a Hajnówką wykonano ponad 90% prac

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

PLK wyda 40 mln na poprawę stacji Hajnówka

Infrastruktura

PLK wyda 40 mln na poprawę stacji Hajnówka

Jakub Madrjas 23 czerwca 2023

Linia 52: Dodatkowe zamówienie dla Torpolu

Infrastruktura

Linia 52: Dodatkowe zamówienie dla Torpolu

Roman Czubiński 14 września 2020

Podlaskie: Między Lewkami a Hajnówką wykonano ponad 90% prac

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5