Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
18-07-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+
fot. Ministerstwo Infrastruktury
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego umowę na odbudowę linii kolejowej do Łomży w ramach programu Kolej Plus do 2029 za blisko pół miliarda złotych. 

Umowa podpisana przez przedstawicieli PLK SA oraz samorządu województwa podlaskiego zakłada rewitalizację linii kolejowych nr 36 i 49 z Łap przez Śniadowo do Łomży, co umożliwi powrót połączeń pasażerskich na tej trasie. Poza kursami okazjonalnymi, ostatni pociąg pasażerski odjechał z Łomży w 1993 r.

Okrojony projekt do realizacji

Jak podkreśla Ministerstwo Infrastruktury, dzięki rewitalizacji linii dostęp do kolei zyska ponad 60 tysięcy mieszkańców Łomży oraz ok. 22 tys. mieszkańców czterech położonych przy linii gmin. Po zakończeniu prac pociągi między Łomżą i Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80-100 km/h. Czas przejazdu najszybszego pociągu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, powinien wynosić 1 h 35 min. Ministerstwo szacuje, że z połączenia kolejowego miesięcznie skorzysta średnio ok. 24 tys. podróżnych.

Na objętym projektem odcinku linii kolejowej o długości 77 km przewiduje się odtworzenie kolejowej infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego. Realizacja inwestycji umożliwi przyjmowanie pociągów regionalnych i składów dalekobieżnych. Nowe perony będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności. Wygodne perony, wyposażone w wiaty, ławki, oznakowania i oświetlenie LED zapewnią dostęp do pociągów w Konarzycach, Kozikach, Śniadowie (nowy przystanek Śniadowo Łącznica), Czachach-Kołakach, Kuleszach Kościelnych i Sokołach - informuje MI. 

Wbrew pierwotnym założeniom trasa kolejowa z Łap przez Śniadowo do Łomży nie będzie elektryfikowana. Pozwoliło to na realizację w ramach programu innych inwestycji.

Wrócą też pociągi dalekobieżne?


W ramach projektu przebudowane zostaną odcinki torów i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także obiekty inżynieryjne. Dzięki budowie około 1 km dodatkowej łącznicy w Śniadowie, od strony Białegostoku w kierunku Łomży, możliwy będzie sprawniejszy ruch pociągów bez konieczności zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie. Dodatkowo zaplanowano budowę mijanki w Czerwonym Borze, co zapewni możliwość konstrukcji lepszego rozkładu jazdy i większą punktualność pociągów. Inwestycja obejmuje modernizacje przejazdów kolejowo-drogowych, z których część zostanie wyposażona w dodatkowe zabezpieczenia.

Budżet prac zaplanowanych w ramach projektu wynosi 430 mln zł, w tym blisko 366 mln zł z budżetu państwa oraz 64,5 mln (15 proc.) ze środków samorządu województwa. Ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej i robót zaplanowano na III kwartał tego roku, prace budowlane na lata 2025 – 2028. Jak wskazuje Ministerstwo Infrastruktury, za ok. pięć lat do miasta dotrzeć mogą także składy dalekobieżne.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Są umowy na projekty linii do Śremu, Turku i Międzychodu

Infrastruktura

Są umowy na projekty linii do Śremu, Turku i Międzychodu

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Kolej Plus do Przasnysza: Przetarg na projektowanie

Infrastruktura

Kolej Plus do Przasnysza: Przetarg na projektowanie

Roman Czubiński 21 sierpnia 2023

Kolej Plus w Śląskiem: Umowy na projekt - Jastrzębie i Murcki

Infrastruktura

Kolej Plus na Śląsku: Umowa dla połączenia Bytom - Ruda

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Zobacz również:

Są umowy na projekty linii do Śremu, Turku i Międzychodu

Infrastruktura

Są umowy na projekty linii do Śremu, Turku i Międzychodu

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Kolej Plus do Przasnysza: Przetarg na projektowanie

Infrastruktura

Kolej Plus do Przasnysza: Przetarg na projektowanie

Roman Czubiński 21 sierpnia 2023

Kolej Plus w Śląskiem: Umowy na projekt - Jastrzębie i Murcki

Infrastruktura

Kolej Plus na Śląsku: Umowa dla połączenia Bytom - Ruda

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5