Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Podlaskie: Gama PKP Intercity z Bohunem Polregio. „To jednorazowe”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
20-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Niecodzienny skład zastępczy kursujący w piątek między Białymstokiem a Ostrołęką przykuł zainteresowanie miłośników kolei w całej Polsce – i skłonił do kolejnych pytań o stan taboru Polregio na Podlasiu. Zamiast spalinowego zespołu trakcyjnego pasażerom podstawiono wagon piętrowy, ciągnięty przez... lokomotywę SU160, na co dzień prowadzącą pociągi PKP Intercity. Dziś – jak informuje spółka – zastąpił ją spalinowóz Polregio.

Od początku lutego piszemy na naszych łamach o kryzysie taborowym Polregio w województwie podlaskim. W ostatnich dniach trudności, wynikające ze zbyt małej liczby sprawnych pojazdów spalinowych, przybierają na sile. W czwartek 13 lutego – według wyliczeń publikowanych na facebookowym profilu „Czy ZKA w Podlaskim dziś wyjechało?”, padł niechlubny rekord: na tory nie wyjechało aż 17 pociągów, których pasażerowie musieli skorzystać z zastępczej komunikacji autobusowej. Stanowiło to ok. 40% ujętych w rozkładzie jazdy połączeń Polregio obsługiwanych trakcją spalinową – i ok. 25% wszystkich.

„Jednorazowe wypożyczenie” Gamy PKP Intercity

Jednym z kroków zaradczych, których podjęcie deklarował przewoźnik, było sformowanie składu zastępczego z wagonu piętrowego i lokomotywy spalinowej. Miał on zastępować będące w naprawie wagony motorowe do czasu przywrócenia im sprawności (ani przewoźnik, ani organizator transportu – Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego – nie określili terminu, w jakim może to nastąpić). Niezależnie od tego dużym zaskoczeniem był jednak fakt, że w piątek 14 lutego wspomniany wagon – zamiast własną lokomotywą Polregio – był ciągnięty należącą do PKP Intercity spalinową Gamą (SU160-002). Podwójnie nietypowy skład obsługiwał pociągi Białystok – Ostrołęka.


Rzecznik PKP Intercity Maciej Dutkiewicz informuje, że lokomotywa została udostępniona Polregio odpłatnie. Przewoźnik nie zamierza kontynuować tego rodzaju współpracy ani w województwie podlaskim, ani w innych regionach Polski. – Było to jednorazowe wypożyczenie, spółka nie planuje kolejnych – odpowiedział Dutkiewicz na nasze pytania.

Będzie własna lokomotywa – ale kiedy?

Więcej informacji na temat okoliczności sprawy ujawnia Polregio. – Wypożyczenie lokomotywy to rozwiązanie stosowane w czasie przygotowywania do eksploatacji pojazdu należącego do Polregio. Skład z lokomotywą będącą naszą własnością zostanie skierowany na tory w najbliższym czasie i w miarę potrzeb będzie zastępował szynobusy wyłączone z użytku ze względu na naprawy lub przeglądy. Będzie on kursował na różnych trasach – tłumaczy zespół prasowy przewoźnika. – Od dzisiaj, 20 lutego, trasę Białystok – Ostrołęka obsługuje skład z lokomotywą Polregio – dodali przedstawiciele spółki w późniejszej wiadomości.

Datę debiutu składu oraz trasę, którą obsłużył, wybrano – jak twierdzą nasi rozmówcy – nieprzypadkowo. – Na linii Białystok – Ostrołęka największa frekwencja podróżnych odnotowywana jest w piątki. Aby zapewnić pasażerom odpowiedni komfort podróży oraz zapobiec konieczności uruchamiania zastępczej komunikacji autobusowej na tej trasie, w ostatni piątek (14 lutego) do obsługi tej linii został skierowany skład z piętrowym wagonem oraz doraźnie wypożyczoną lokomotywą – przekonują.

Polregio podkreśla, że zmiana zestawienia pociągu z wagonu motorowego lub SZT na wagon z lokomotywą nie powoduje opóźnień, związanych np. z wydłużonym procesem zmiany czoła pociągu. Spółka powtarza też, że przygotowuje się do wymiany najstarszych i najbardziej wyeksploatowanych pojazdów na nowe.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódzkie: Osiem jednostek Polregio przejdzie naprawy P4

Tabor i technika

Łódzkie: Osiem jednostek Polregio przejdzie naprawy P4

Kasper Fiszer 18 lutego 2025

Świętokrzyskie: Polregio chce kupić 4 EZT. Jakie?

Tabor i technika

Podlaskie: Plaga ZKA na liniach spalinowych

Pasażer

Podlaskie: Plaga ZKA na liniach spalinowych

Roman Czubiński 04 lutego 2025

W ciągu 5 lat Polregio wycofa 42% floty. Co z nowymi jednostkami?

Tabor i technika

Zobacz również:

Łódzkie: Osiem jednostek Polregio przejdzie naprawy P4

Tabor i technika

Łódzkie: Osiem jednostek Polregio przejdzie naprawy P4

Kasper Fiszer 18 lutego 2025

Świętokrzyskie: Polregio chce kupić 4 EZT. Jakie?

Tabor i technika

Podlaskie: Plaga ZKA na liniach spalinowych

Pasażer

Podlaskie: Plaga ZKA na liniach spalinowych

Roman Czubiński 04 lutego 2025

W ciągu 5 lat Polregio wycofa 42% floty. Co z nowymi jednostkami?

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5