Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Podlaskie: Brak decyzji dotyczącej finansowania rewitalizacji linii do Białowieży

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
17-01-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Podlaskie: Brak decyzji dotyczącej finansowania rewitalizacji linii do Białowieży
fot. jar (2005)
Wstępnie planowane na bieżący rok roboty budowlane na odcinku Nieznany Bór – Białowieża Towarowa – Białowieża Pałac linii kolejowej nr 52 raczej nie rozpoczną się w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Jak ustalił „Rynek Kolejowy”, nadal brak jest decyzji samorządu wojewódzkiego w sprawie finansowanie inwestycji.

Położona w południowo-wschodniej części województwa podlaskiego linia nr 52 Lewki – Białowieża Towarowa jedynie w części włączona jest do sieci PKP PLK. Jej wschodni odcinek wraz z linią nr 451 Białowieża Towarowa – Białowieża Pałac zarządzane są przez Starostę Hajnowskiego. W ostatnich latach infrastruktura odcinka wykorzystywana była jedynie przez kolej drezynową oraz do przejazdów okolicznościowych. Na stacji Białowieża Towarowa budynki dostosowano do nowych funkcji: restauracyjnej i hotelarskiej, do podobnych celów wykorzystywany jest historyczny tabor.

Przedsięwzięcie pn. Rewitalizacja linii kolejowej nr 52 odc. Hajnówka – Białowieża zostało wpisane do dokumentów o charakterze planistycznym i programowym – do Regionalnego planu transportowego województwa podlaskiego na lata 2014–2020 oraz do Programu rozwoju Puszczy Białowieskiej. Realizację ostatniego z dokumentów zakłada Kontrakt Terytorialny dla Województwa Podlaskiego, zawarty między stroną rządową i samorządową. W Regionalnym Programie Transportowym określono, że wartość projektu wyniesie 28 mln, z czego dofinansowanie w wysokości niespełna 24 mln ma pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 oraz budżetu województwa. Dokument zakłada realizację projektu w latach 2016–2019.

Problem z finansowaniem inwestycji

Jednak założony w Regionalnym planie transportowym harmonogram nie jest realizowany. Zakładał on m.in. pozyskanie studium wykonalności w 2016 r., a wykonanie robót budowlanych w 2019 r.

Jak wyjaśnia „Rynkowi Kolejowemu” Walentyna Pietroczuk, Naczelnik Wydziału Promocji i Rozwoju w Starostwie Powiatowym w Hajnówce, samorząd wojewódzki nie podjął decyzji w sprawie finansowania inwestycji. Jak wynika z przesłanych do „Rynku Kolejowego” informacji, poprzedni Zarząd Województwa Podlaskiego stał na stanowisku, że do podjęcia ostatecznej decyzji w sprawie finansowania niezbędne są dane ze studium wykonalności, takie jak określenie długoterminowej prognozy ruchu pasażerskiego wraz z szacowaną docelową liczbą osób korzystających z usług przewozowych, analizy korzyści i kosztów społeczno-ekonomicznych.

Natomiast Powiat Hajnowski nie zdecydował się na pozyskanie studium, którego koszt wykonania oszacowano na 500–850 tys. zł, z uwagi na brak deklaracji z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego odnośnie do finansowania inwestycji. – W niedługim czasie ponownie zwrócimy się do Zarządu Województwa Podlaskiego o zajęcie stanowiska w sprawie finansowania inwestycji – zapewnia Walentyna Pietroczuk.

Zakres rzeczowy projektu

Planowane przedsięwzięcie zakłada uzyskanie niezbędnej dokumentacji oraz wykonanie robót budowlanych na odcinku o długości ok. 23 km. W ramach robót budowlanych zakłada się remont infrastruktury kolejowej wraz z obiektami towarzyszącymi: wymianę podkładów kolejowych i szyn, naprawę m.in. mostów i przepustów, utworzenie nowego przystanku końcowego oraz utwardzenie czterech innych. Planowana jest również budowa ścieżki rowerowej wzdłuż torów po jednym z pasów przeciwpożarowych.

Po wykonaniu robót Powiat Hajnowski zakłada prowadzenie ruchu kolejowego. Przewozy ma realizować wyłoniony podmiot zewnętrzny dysponujący własnym taborem.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

PLK wyda 40 mln na poprawę stacji Hajnówka

Infrastruktura

PLK wyda 40 mln na poprawę stacji Hajnówka

Jakub Madrjas 23 czerwca 2023

Linia 52: Dodatkowe zamówienie dla Torpolu

Infrastruktura

Linia 52: Dodatkowe zamówienie dla Torpolu

Roman Czubiński 14 września 2020

Podlaskie: Między Lewkami a Hajnówką wykonano ponad 90% prac

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

PLK wyda 40 mln na poprawę stacji Hajnówka

Infrastruktura

PLK wyda 40 mln na poprawę stacji Hajnówka

Jakub Madrjas 23 czerwca 2023

Linia 52: Dodatkowe zamówienie dla Torpolu

Infrastruktura

Linia 52: Dodatkowe zamówienie dla Torpolu

Roman Czubiński 14 września 2020

Podlaskie: Między Lewkami a Hajnówką wykonano ponad 90% prac

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5