Od kilku lat trwają przygotowania do budowy bocznicy kolejowej, która ułatwi wywóz kruszywa spod suwalskich kamieniołomów. Na wniosek inwestora wydana została decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych dla budowy bocznicy kolejowej ze stacji Papiernia położonej na linii kolejowej nr 39 Olecko – Suwałki do Zakładu Obróbki Kruszyw Osowa.
Bocznica w planach od kilku lat
Wydano decyzję środowiskową
Kolejnym etapem niezbędnym do przeprowadzenia inwestycji było uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych przedsięwzięcia. Przed kilkoma tygodniami wydał ją Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku. Określono w niej sposoby ograniczenia uciążliwości związanych z budową i eksploatacją bocznicy.
Charakterystyka inwestycji
Z treści charakterystyki inwestycji pn. „Budowa bocznicy kolejowej przy istniejącej linii kolejowej Olecko – Suwałki (LK39) na odcinku: Suwałki Track Tec – Trzciana – Osowa" wynika, że celem realizacji przedsięwzięcia jest wywóz transportem kolejowym kruszyw z kopalń zlokalizowanych w zachodniej części gminy Suwałki. Nowa jednotorowa bocznica będzie miała długość ponad 12 km. Połączy ona stację Papiernia i Zakład Obróbki Kruszyw Osowa. Jej nawierzchnia powstanie m.in. z szyn typu 49E1 lub S49 nowych i staroużytecznych oraz podkładów strunobetonowych. Wybudowane zostaną nowe przejazdy na skrzyżowaniach bocznicy m.in. z dwoma drogami wojewódzkimi.
W ramach inwestycji urządzone będą trzy terminale załadunkowo-wyładunkowe. Na każdym z nich zakłada się budowę głowic rozjazdowych oraz torów odstawczych, mieszczących składy o długości minimum 600 m, lecz nie dłuższe niż 850 m. Będą one uniwersalne, czyli „umożliwiające prowadzenie ruchu w obu kierunkach oraz przyjmowanie i wyprawianie składów manewrowych i pociągów towarowych.” Zaprojektowane układy torowe mają zapewnić sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu towarowego oraz manewrowego, a także załadunek lub wyładunek wagonów za pomocą różnych metod.
Zakłada się, że po nowej bocznicy w ciągu doby pojedzie do trzech par pociągów towarowych, w tym jedna w porze nocy. Będą one prowadzone lokomotywami spalinowymi. Rozwiną one prędkość do 20 km/h. Na nowej bocznicy nie przewiduje się prowadzenia ruchu pasażerskiego.