PKP Polskie Linie Kolejowe za ponad 350 mln zł modernizują dwie szerokotorowe linie kolejowe na Podlasiu. Po nowych torach i wyremontowanym moście na zalewie Siemianówka jeżdżą już do Polski pociągi towarowe z Białorusi. Są także nowe szerokie tory na prawie całym odcinku Sokółka – Kuźnica i dalej do granicy. Dzięki inwestycji więcej dłuższych i cięższych składów przejedzie przez wschodnią granicę - podkreśla PKP PLK.
Na
linii kolejowej między Kuźnicą Białostocką a Sokółką i Geniuszami obok kursujących pociągów pasażerskich prowadzone są prace modernizacyjne. Położonych zostało już ponad 10 km toru szerokiego. Montowane są nowe szyny i podkłady, a na budowie wykorzystano już ponad 800 wagonów tłucznia. Na odcinku Sokółka-Geniusze zdemontowano stare szyny i podkłady - informuje PKP PLK.
Inwestycja rozpoczęła się w czerwcu 2020 roku. W ramach modernizacji wymienionych zostanie łącznie 27 km torów, przebudowanych lub wyremontowanych będzie 16 obiektów inżynieryjnych. Bezpieczeństwo ruchu zapewni przebudowa 16 przejazdów drogowo-kolejowych oraz instalacja nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Dzięki inwestycji możliwe będzie przywrócenie ruchu pociągów na odcinku Sokółka – Geniusze, wyłączonym z eksploatacji od 1992 r.
Linia nr 57 do końca przyszłego roku?
Inwestycja realizowana jest w ramach dwóch projektów: „
Rewitalizacja linii kolejowej nr 57 na odcinku Kuźnica Białostocka – Geniusze” i „Rewitalizacja linii kolejowej nr 923 na odcinku Bufałowo Wschód – Bufałowo”, których łączna wartość to około 200 mln zł netto. Modernizacja dofinansowana jest ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Zakończenie prac planowane jest na przyszły rok - informuje PKP PLK, choć pierwotnie
miały się zakończyć w 2021 roku.
Na linii kolejowej granica państwa – Zabłotczyzna zostało już wymienionych 20 km toru głównego, a nowe szyny, łączone w technologii bezstykowej, zapewniają mniejszy poziom hałasu. Remont objął 13 obiektów inżynieryjnych – mostów i przepustów, prace prowadzone są na moście kolejowym w Narewce. Bezpieczeństwo ruchu kolejowego i samochodowego zapewniła przebudowa 12 przejazdów drogowo-kolejowych.
Na stacji w Siemianówce wyremontowano nastawnię, która aktualnie wyposażana jest w nowoczesne komputerowe urządzenia sterowania ruchem, co zwiększy poziom bezpieczeństwa i umożliwi obsługę większej liczby pociągów. Prowadzone są prace przy budowie oświetlenia torów w stacji Siemianówka, Mikłaszewo i Zabłotczyzna oraz roboty elektroenergetyczne. Zakończenie zasadniczej części prac na tej linii planuje się na marzec 2021 r., natomiast ostateczne zakończenie projektu przewidywane jest w IV kwartale 2022 r.
Prace też na linii nr 59
Modernizacja linii kolejowej nr 59 prowadzona jest w ramach dwóch projektów:
„
Rewitalizacja linii kolejowej nr 59 na odcinku granica państwa – Chryzanów (s)” o wartości 78,9 mln zł netto, współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego i Funduszu Kolejowego; „Prace inwestycyjne na przejściu granicznym Siemianówka-Swisłocz” o wartości 78,8 mln zł netto, finansowanego w całości z budżetu państwa (wchodzącego w zakres szerszego projektu pn. „Poprawa stanu technicznego infrastruktury kolejowej w rejonach przejść granicznych, w tym toru szerokiego”).
Modernizacje szerokotorowych linii kolejowych w województwie podlaskim to inwestycje ważne dla usprawnienia przewozów towarowych pomiędzy Polską i Białorusią, a także pomiędzy wschodem i zachodem Europy. Przewóz towarów przez granicę będzie szybszy i sprawniejszy – po torach będzie mogło kursować więcej pociągów z prędkością do 60 km/h. Stacje towarowe będą mogły przyjmować i obsługiwać cięższe i dłuższe pociągi o naciskach do 245 kN/oś (25 t) i do 1050 m długości. Więcej towarów na torach to mniej ciężarówek na drogach i więcej korzyści dla środowiska, a także większe możliwości punktów przeładunkowych na terenie województwa.
Przypomnijmy, że zrealizowano już prace na linii kolejowej do przejścia granicznego w Czeremsze, ale
w dwa lata po przeprowadzeniu prac wciąż nie ma zgody na otwarcie granicy.