Polregio właśnie ogłosiło postępowanie dotyczące naprawy P5 spalinowego zespołu trakcyjnego SA108-009. Pojazd zostanie wyposażony w system Wi-Fi, urządzenia do zliczania pasażerów, gruntowny remont przejdzie także zespół napędowy pociągu wraz z przestrzenią pasażerską.
Polregio chce naprawić użytkowany przez siebie spalinowy zespół trakcyjny SA108 o numerze 009. Pojazd jest własnością samorządu województwa podlaskiego, podobnie jak bliźniacza jednostka o numerze bocznym 007,
która przeszła remont dwa lata temu. Województwo ze stolicą w Białymstoku jest właścicielem w sumie trzech pojazdów wyprodukowanych przez, nieistniejące już dziś, Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Poznaniu. Poza dwoma pociągami SA108, region posiada także jedno "żelazko" (szynobus SA105) o numerze 103.
Nowa podłoga i gruntowny remont silników
Teraz przyszedł czas na remont zespołu trakcyjnego SA108, który wymaga naprawy poziomu P5. W ramach prac wykonana ma zostać m.in. wymiana podłogi, czy wymiana osłony przejścia między członami pojazdu. Zamontowane mają też zostać zasilacze buforowe, umożliwiające ładowanie akumulatorów czy też uruchomienie i pracę ogrzewania. Gruntowny remont przejdą także silniki spalinowe zamontowane w pojeździe oraz skrzynie biegów i przekładnie.
Do wymiany są także wiązki oraz złącza elektryczne w instalacji silnika napędowego. W pojeździe ma zostać także zamontowany system podgrzewania zbiorników paliwa, a pudło wagonu przejdzie malowanie i zostanie pokryte powłoką antygraffiti. Nowością będzie montaż systemu Wi-Fi dla pasażerów. Przedział pasażerski zostanie także wyposażony w gniazda 230V zamontowane przy wszystkich podwójnych siedzeniach pasażerskich, a ponadto w każdym z dwóch członów umieszczone zostanie po minimum 6 gniazd USB.
Udogodnienia dla wszystkich pasażerów
Zupełnie nowe będą także fotele pasażerskie, a podróżni zyskają także rolety oraz stoliczki. Ich montaż ma być identyczny jak w bliźniaczym pojeździe SA108-007, który przeszedł remont dwa lata temu. Co istotne, zespół trakcyjny zostanie także wyposażony w rampę dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, a także w system dynamicznej informacji pasażerskiej. W pociągu zostaną także zamontowane kamery tworzące system monitoringu wizyjnego oraz system zliczania pasażerów.
Pociąg zostanie też wyposażony w jeden automat biletowy, który zostanie umieszczony w identycznym miejscu do tego, w którym znajduje się on w bliźniaczym pojeździe o numerze 007. Polregio zapisało także możliwość rozszerzenia prac o wymianę osi zestawu kołowego, wymianę kół monoblokowych oraz tarcz hamulcowych. Prace te będą wykonane, jeśli ich konieczność zostanie wskazana przez komisarza odbiorczego.
150 dni na remont
Naprawa ma zostać wykonana w ciągu 150 dni od dnia przekazania pojazdu wykonawcy. Startować mogą wykonawcy, którzy wykażą, iż w ciągu 3 ostatnich lat wykonali bądź wykonują co najmniej dwa zadania polegające na naprawie poziomu P4 lub P5, a wartość każdego z tych zadań ma wartość co najmniej 2 milionów złotych. Oferty w przetargu można składać do 24 czerwca bieżącego roku, a o wyborze zdecyduje wyłącznie cena, choć wykonawca ma zostać wybrany w oparciu o aukcję elektroniczną.