Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Podkarpackie: Trwa remont linii Munina – Hrebenne

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
25-03-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Podkarpackie: Trwa remont linii Munina – Hrebenne
fot. jar (2016)Kadr ze stacji Basznia
Do drugiej połowy czerwca planowane są prace na linii 101. Wybudowany zostanie m.in. nowy most stalowy, planowane są remonty 15 innych obiektów inżynieryjnych oraz toru na odcinku ok. 7 km. Ma to pozwolić na podniesienie prędkości między Horyńcem-Zdrojem a Werchratą. Roboty torowe na około 100 dni wstrzymały ruch pociągów.

Przygraniczna linia…

Linia 101 jest jedną z trzech dróg kolejowych łączących województwa lubelskie i podkarpackie. Przebiega ona przez tereny położone w rejonie granicy państwa z Ukrainą. Jest to linia jednotorowa, niezelektryfikowana znaczenia lokalnego. Z uwagi na stan techniczny pociągi poruszają się z prędkością do 70 km/h. Na szlaku Horyniec-Zdrój – Werchrata o długości ok. 13 km zarządca infrastruktury wprowadził prędkość dopuszczalną 30 km/h. Między innymi niedostateczny stan techniczny trasy był przyczyną, że organizator połączeń dalekobieżnych nie zakłada uruchomienia na tej trasie połączeń międzywojewódzkich. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Na omawianej trasie ruch pociągów jest niewielki – całorocznie realizowane są połączenia pasażerskie między Jarosławem a Horyńcem, dodatkowo w sezonie letnim kursują bezpośrednie pociągi docierające do województwa lubelskiego, m.in. do Zamościa. Na linii 101 szynobusy obsługują niewielkie miejscowości oraz ośrodki miejskie – poza powiatowymi Jarosławem i Lubaczowem znajdują się tam również Horyniec-Zdrój i Oleszyce. Kursują również pociągi towarowe – rozwoju przewozów ładunków należy upatrywać w uruchomieniu nowej kopalni siarki w sąsiedztwie stacji kolejowej Basznia.

Kolejne prace torowe


Zarządca linii od kilku lat prowadzi prace infrastrukturalne na omawianym odcinku sieci kolejowej. Nie inaczej jest w tym roku. Należy zauważyć, że mają one większy zakres niż poprzednio. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP PLK, na czas od 15.03.2020 r. do 26.06.2020 r. zaplanowano prace inwestycyjne oraz utrzymaniowo-naprawcze. – W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy most stalowy w Nowej Grobli, który zastąpi istniejący obiekt. Będą wykonane także prace utrzymaniowo-naprawcze, obejmujące remont toru na długości ponad 7 km, na szlaku Horyniec-Zdrój – Werchrata, remont mostu stalowego w Lubaczowie oraz 14 innych obiektów inżynieryjnych (12 przepustów i 2 mosty masywne) – wylicza Dorota Szalacha.

Zakończenie zaplanowanych prac powinno przynieść wyraźną poprawę w ruchu kolejowym. – Efektem prac będzie m.in. przywrócenie prędkości rozkładowej V=70 km/h na odcinku Horyniec-Zdrój – Werchrata i skrócenie czasu jazdy pociągów oraz zwiększenie przepustowości trasy i poprawa poziomu bezpieczeństwa – zapełnia przedstawicielka PKP PLK.

Realizacja prac spowodowała wstrzymanie ruchu kolejowego na odcinku Bobrówka – Werchrata. Skutkuje to jednak zastąpieniem wszystkich pociągów regionalnych komunikacją autobusową na obsługiwanej trasie. Nie jest również planowane w okresie długiego weekendu majowego uruchomienie połączeń sezonowych, które w ubiegłym roku były wykonywane na trasie Rzeszów/ Jarosław – Zamość/ Lublin.

Historyczne konstrukcje do muzeum

Warto odnotować, że wymieniane obiekty inżynieryjne zyskają „drugie życie. ” – Dwie konstrukcje stalowe zdemontowane z dwóch mostów (Nowa Grobla i Lubaczów) mają być zabudowane w Baszni i pełnić rolę eksponatów w muzeum kolejnictwa na stacji Basznia, które jest przedsięwzięciem Gminy Lubaczów – wyjaśnia Dorota Szalacha. Samorząd lokalny zakłada, że w ramach realizowanego projektu "Ograniczenie problemów społecznych, gospodarczych i przestrzennych w gminie Lubaczów poprzez rewitalizację zdegradowanych obiektów pokolejowych i poprzemysłowych wraz z zagospodarowaniem otoczenia” przebudowany i rozbudowany zostanie budynek stacji kolejowej w Baszni. Będzie tam miało swoją siedzibę muzeum historii powstawania linii kolejowej Jarosław-Sokal. Na stacji znajdą się również stare wagony i lokomotywa. Zapowiadane jest uruchomienie przejazdów drezynami. Po wykonaniu niezbędnych prac wieża ciśnień w Tymcach ma pełnić funkcję punktu widokowego i obserwatorium astronomicznego.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5