Jest szansa, że po położonej na południowo-wschodnich obrzeżach kraju linia nr 101 pojedzie więcej pociągów towarowych. Na bieżący rok deklarowane jest uruchomienie transportów siarki ze stacji Basznia do Gdańska. Kolejną dobrą wiadomością dla tej trasy jest możliwość jej rewitalizacji w kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej.
Prace na stacji Basznia i nie tylkoPKP Polskie Linie Kolejowe nie zapominają o trasie łączącej Muninę (województwo podkarpackie) i Hrebenne (województwo lubelskie). W ubiegłym roku większe roboty torowe wykonano na stacji Basznia. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrala, za blisko 2 mln złotych wykonano naprawę torów, w tym regulację położenia czterech rozjazdów oraz niwelację terenu. Prace były realizowane w celu obsługi przyszłych przewozów siarki. Firma „Polska Siarka” planuje uruchomić wydobycie tego surowca w Baszni Dolnej. – Przedsiębiorca deklaruje wywóz siarki drogą kolejową do portu morskiego w Gdańsku – kilkadziesiąt tysięcy ton rocznie, począwszy od 2019 r. – wyjaśnia Dorota Szalacha.
Jak informowaliśmy na naszym portalu, w minionym roku na linii nr 101 PKP PLK wykonała również naprawę główną dwóch przejazdów kolejowo-drogowych (w ciągu dróg Ryszkowa Wola – Korzenica oraz Oleszyce – Nowa Grobla). Obiekty m.in. zyskały nową nawierzchnię typu STRAIL, dokonano tam odbudowy i regulacji toru. Przebudowano również przepust na szlaku Lubaczów – Horyniec-Zdrój, co pozwoliło na odwołanie ograniczenia prędkości do 30 km/h i przywrócenie prędkości rozkładowej, czyli 70 km/h.
Jak dodaje Dorota Szalacha, w ubiegłym roku wymieniono tysiąc podkładów. Takie prace wykonano na szlakach Munina – Bobrówka, Lubaczów – Horyniec, Horyniec – Werchrata oraz na stacji Lubaczów.
Naprawa przejazdu i wymiana podkładów
Na 2019 r. zarządca linii kolejowej będzie kontynuował prace o charakterze naprawczym i utrzymaniowym. Zaplanowano wykonanie robót na dwóch kolejnych przejazdach kolejowych w miejscowościach Makowisko i Załuże. Ponadto zaplanowano pojedynczą wymianę podkładów drewnianych w liczbie 3 tysiące sztuk. Natomiast nie udało nam uzyskać odpowiedzi, czy PKP PLK zakłada prace w otoczeniu planowanego do przebudowy dworca w Lubaczowie. Więcej o inwestycji PKP S.A. można przeczytać
tutaj.Linia do rewitalizacji w przyszłej perspektywie finansowej
Mimo prowadzonych prac linia wymaga gruntownej rewitalizacji. W Krajowym Programie Kolejowych do 2023 r. na liście rezerwowej projektów RPO znalazł się projekt pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 101 Munina – Hrebenne na odcinku Munina – granica województwa” o wartości 214 mln zł. Szansa na jego realizacje w najbliższym czasie jest jednak minimalna – z wcześniej udzielanych informacja wynikało, że PKP PLK nie prowadzi żadnych prac przygotowawczych do inwestycji, a na przesłane przed kilkoma dniami zapytanie nie uzyskaliśmy odpowiedzi. Natomiast Dorota Szalacha wskazała, że samorząd województwa podkarpackiego dąży do rewitalizacji wojewódzkiego odcinka linii w kolejnej perspektywy finansowej. – W związku z prowadzonymi obecnie pracami planistycznymi, dotyczącymi nowej perspektywy finansowej, linia kolejowa nr 101 Munina – Hrebenne została wskazana przez Marszałka Województwa Podkarpackiego do objęcia w planach na lata 2021–2027 i zaproponowana do ewentualnej realizacji ze środków przyszłego Regionalnego Programu Operacyjnego – wyjaśnia przedstawicielka PKP PLK.