Od kilku lat społecznicy ze „Stowarzyszenia Linia 102 w Przemyślu” podejmują różne działania na rzecz przywrócenia połączeń w kierunku Niżankowic na Ukrainie. Starania te zyskują coraz większe poparcie – samorząd województwa podkarpackiego zgłosił linię 102 do rewitalizacji w przyszłej perspektywie finansowej i warunkowo deklaruje organizację połączeń. Odbudowa trasy znalazła się również wśród haseł wyborczych Prawa i Sprawiedliwości.
Linia 102Linia kolejowa 102 Przemyśl – Malhowice to jednotorowa, niezelektryfikowana trasa lokalna kolejowa o długości ok. 12,3 km. Od lat na znacznym odcinku jest nieeksploatowana – według dokumentacji PKP Polskie Linie Kolejowe dopuszczone do ruchu jest 4,8 km (rejon zamkniętego przystanku Przemyśl Pikulice), dalej dopuszczalną prędkość rozkładową ustalono na 0 km/h. Jednak staraniem społeczników zorganizowano akcję oczyszczania linii. Obecnie odbywają się tam okazjonalne przejazdy. Więcej o staraniach na rzecz uruchomienia połączeń z Przemyśla do Malhowic i dalej w kierunku Bieszczadów i Ukrainy można przeczytać
tutaj.
Rewitalizacja zgłoszona do PKP PLKProwadzony społeczny lobbing na rzecz odbudowy kolejowego przejścia granicznego z Ukrainą Malhowice – Niżankowice oraz przywrócenia połączeń zaczyna przynosić pierwsze efekty.
Jak informowaliśmy na naszym portalu, inwestycja na linii 102 zgłoszona została przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego jako zadanie „Rewitalizacja linii 102 Przemyśl – Malhowice wraz z elektryfikacją” do PKP PLK, które prowadzą prace planistyczne związane z nową perspektywą finansową Unii Europejskiej, zaczynającej się po 2020 r.
Deklaracje – samorządu wojewódzkiego...
Ponadto w odpowiedzi na zapytanie skierowanie przez prezesa „Stowarzyszenia linia 102 w Przemyślu” wicemarszałek województwa podkarpackiego zadeklarował organizację przewozów na tej linii. Samorząd wyraził gotowość uruchomienia jednej pary pociągów łączących Przemyśl z Niżankowicami. Organizacja połączenia została jednak obwarowana pewnymi warunkami, z których najważniejszym jest remont linii kolejowej i dopuszczenie jej do eksploatacji. Ponadto wskazał na konieczność uregulowania kwestii odpraw granicznych pasażerów oraz na zaangażowanie się strony ukraińskiej w uruchomienie kursów, skomunikowanych na stacji Niżankowce z polskimi pociągami.
Karol Gajdzik w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” stwierdził, że deklaracja samorządu wojewódzkiego jest niewystarczająca. Wskazał, że na tak krótkiej trasie powinny kursować co najmniej 3 pary pociągów.
oraz Prawa i Sprawiedliwości
Kolejna ważna deklaracja pojawiła się na stronie internetowej drugiej osoby w państwie – Marka Kuchcińskiego, marszałka Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej. Wśród najważniejszych punktów programu wyborczego Prawa i Sprawiedliwości dla województwa podkarpackiego znalazł się "linie kolejowe: modernizacja". Zapisano w nim "Euroregionalną Kolej Karpacką Jasło – Krosno – Sanok – Zagórz – (Medzilaborce) – Krościenko – (Chyrów) – Malhowice – Przemyśl. Na tej podstawie można wnioskować dążenie do rewitalizacji infrastruktury w południowo-wschodniej części regionu, w tym linii nr 102. Koncepcja wiąże się z postulatami organizacji społecznych z Przemyśla i z rejonu Bieszczadów, dążących do zachowania i rozwoju połączeń kolejowych w tej części województwa.