Linia kolejowa nr 108 nie będzie używana do przewozu towarów z Ukrainy. Mimo to krajowy zarządca infrastruktury rozpoczął właśnie remont części obiektów inżynieryjnych na szlaku, który jest użytkowany regularnie jedynie w sezonie letnim. Prace wciąż toczą się także na linii nr 102 z Przemyśla do granicy polsko-ukraińskiej w Malhowicach.
Trasa biegnąca z węzła Stróże do granicy polsko-ukraińskiej jest wykorzystywana w planowym ruchu pasażerskim na odcinku do Zagórza. Pomiędzy Nowy Zagórzem a Ustrzykami ruch utrzymywany jest wyłącznie w sezonie letnim, zaś
końcowy odcinek do Krościenka nie jest regularnie eksploatowany. Choć na początku roku kilkakrotnie kursowały tamtędy pociągi specjalne przewożące uchodźców, niedawno Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że nie ma planów wykorzystania linii nr 108 do transportu towarów czy podróżnych z Ukrainy do Polski.
Rozpoczął się remont na krajowym odcinku trasy Mimo to zarządca infrastruktury zapewnia, że wciąż podejmuje działania, by stan trasy jak najlepiej odpowiadał potrzebom przewoźników. – W 2021 r. na odcinku Zagórz – Uherce PLK wykonały prace torowe, m.in. wymieniono ponad 10 tys. podkładów, dokonano przeglądu i poprawy widoczności na przejazdach kolejowo-drogowych czy wyremontowano most nad Sanem w Zagórzu – przypomina Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. W tym roku zrealizowane zostały zaś prace niezbędne do wjazdu wspomnianych już pociągów nadzwyczajnych na wspomniany już odcinek do przejścia granicznego Krościenko – Chyrów.
– Kontynuacją działań na rzecz coraz lepszych przewozów na linii nr 108 są prace rozpoczęte we wrześniu – stwierdza nasza rozmówczyni. Obejmują one przede wszystkim remont dwóch mostów w Uhercach Mineralnych. Wymienione mają zostać mostownice, naprawę przejdą zaś podpory. Stalowe konstrukcje będą zabezpieczone antykorozyjnie.
Poza tym na dwóch przejazdach kolejowo-drogowych (w Ustjanowej Górnej i w Brzegach Dolnych) pojawi się oświetlenie, a nawierzchnia drogowa zostanie wyremontowana. Naprawiony zostanie teteż jeden przepust i system odwodnienia. Roboty nie wpłyną na ruch pociągów pasażerskich, bo te aktualnie nie kursują.
Na odcinku do Nowego Zagórza pociągi kursują obecnie z prędkością rozkładową 60 – 70 km/godz. – Do Ustrzyk Dolnych zapewniony jest przejazd z prędkością ok. 50 km/godz., choć występują ograniczenia prędkości w przedziale 20 – 40 km/godz. – przyznaje nasza rozmówczyni. Pomiędzy Ustrzykami a Krościenkiem aktualnie ruch nie jest prowadzony. Wkrótce parametry trasy, zwłaszcza na jej pierwszym odcinku, mają ulec poprawie. Trwają bowiem prace projektowe dotyczące fragmentu Jasło – Nowy Zagórz. – Po zrealizowaniu inwestycji pociągi będa mogły jeździć z prędkością rozkładową 100 km/godz. – zapowiada przedstawicielka PKP PK, nie podając jednak daty rozpoczęcia czy zakończenia planowanych robót budowlanych.
Jeszcze w tym miesiącu otwarcie linii nr 102
Na południowym Podkarpaciu wciąż trwa natomiast remont linii kolejowej nr 102 Przemyśl – Malhowice – granica państwa. Obejmuje on przywrócenie rozkładowej prędkości 60 km/godz. i modernizację nieczynnej od lat infrastruktury pasażerskiej. Prace powoli dobiegają końca. – Umowny termin zakończenia robót to 30 września tego roku – mówi bowiem Dorota Szalacha, nie wskazując na jakiekolwiek opóźnienia w postępach inwestycji.